Malaysia

Kit Biasiswa

87 Senarai Biasiswa & Pinjaman Pelajaran Malaysia 2013 / 2014

Followers

Sejarah Kewujudan Blog Ini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Blog ini adalah blog peribadi saya berkaitan intervensi . Intervensi atau pemulihan yang difokuskan kepada pelajar yang lemah atahap penguasaan Membaca dan menulis pada tahun 2013.Kebetulan, ramai peserta intervensi saya pada tahun tersebut terdiri daripada anak PERHATI. Oleh itu kedapatan entry yang terlalu ringkas. Bagaimanapun, tiada gambar progam buat masa ini saya muatnaik di sini kerana bekas pelajar-pelajar di bawah seliaan saya tidak mahu wajah mereka dimuatnaik di sini.

Blog ini diwujudkan bagi memudahkan saya membuat rujukan dan berkongsi bahan secara online. Ini adalah kerana saya terlibat dengan Program Intervensi Tingkatan 3 dan 5 (Calon PT3 dan SPM ) ketika saya masih bertugas di SMK Lepar Hilir.

Selain memuatkan bahan Bahasa Melayu, bahan berkaitan SPM Matapelajaran Sejarah turut saya muatkan di sini sebagai kemudahan untuk saya menjalankan tugas pemulihan secara lebih berfokus. Ini kerana, mulai tahun 2013, matapelajaran Sejarah merupakan matapelajaran wajib lulus SPM. Selain itu, Sejarah juga merupakan option saya di universiti dahulu.

Program yang saya ringkaskan kepada PRODTAS adalah ringkasan kepada akronim Program Pemulihan Bahasa Melayu, Pemantapan Jatidiri dan Takhsin Solat.

Kini, saya tidak lagi bertugas di SMK Lepar Hilir. Namun blog ini terus saya wujudkan sebagai khidmat sosial saya kepada masyarakat, InshaAllah. Blog ini terus diwujudkan atas sokongan Pengetua SMK Lepar Hilir 2016, Encik Shaharin b Abdullah. Begitu juga, terima kasih atas sokongan En Rahimin, Pegawai PPD Kuantan.

Semoga Allah membantu saya dan memudahkan urusan saya di tempat kerja saya yang baru. Kepada sahabat-sahabat yang mengenali saya dari dahulu iaitu ketika saya sebagai seorang 'bed-ridden', terima kasih atas doa dan sokongan kalian yang tidak pernah henti-henti. Khususnya kepada sahabat-sahabat guru di SMK Jengka Pusat 2 dan MGKK Maran, Pahang. Juga ucapa terima kasih kepada MGKK Kuantan (Puan Shireen Abdul Latif, Pengerusi MGKK Kuantan) dan MGKK Pahang (Presiden Cikgu Hasmawi dan Mantan Presiden Cikgu Rizal )serta khusunya buat warga pendidik serta masyarakat penduduk Felda Lepar Hilir, Kuantan, Pahang. Semoga di atas nikmat kesihatan kini, dapat saya manfaatkan untuk mereka yang memerlukannya. Amin. Semoga Allah SWT memberkati usaha murni kita. Amin.


Senarai Judul KOMSAS Baharu Tingkatan 1 - 3

Senarai Judul KOMSAS Baharu Tingkatan 1 - 3

 TINGKATAN 1 NOVEL:

BIL
NOVELZON
1
HikmahZON 1 : NEGERI PERLIS, KEDAH, PULAU PINANG, DAN PERAK
2
Sukar Membawa TuahZON 2 : NEGERI SELANGOR, NEGERI SEMBILAN, WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR & PUTRAJAYA
3
Bukan DuniakuZON 3 : NEGERI MELAKA, PAHANG, TERENGGANU, DAN KELANTAN
4
 Istana MenantiZON 4 : NEGERI JOHOR , SABAH, SARAWAK, DAN WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN.
 T1 ANTOLOGI KOMSAS – Kasut Kelopak Jantung
Puisi Tradisionala. Pantun Dua Kerat (Nasihat)
b. Pantun Empat Kerat (Agama)
c. Pantun Empat Kerat (Berjimat Cermat)
d. Pantun Empat Kerat (Teka-teki)
e. Syair Wasiat Ayahanda Siti Zawiyah
f. Syair Kemangkatan Sultan Sulaiman

 
Sajaka. Kian Kita Lupa – Zulfazlan Jumrah
b. Lebah dan Madu – Siti Zaleha M. Hashim
c. Hari Akhir Persekolaha – Ahmad Bakhtiar Abdul Mutalib
d. Jangan – Sulastri Abadi
e. Diari Lama – SMahadzir
f. Asap – Maya Iza Azizan
Prosa Tradisionala. Tajul Muluk
b. Hikayat Marakarma
c. Budi Seorang Bapa Angkat
Cerpena. Kasut Kelopak Jantung – Ghazali Lateh
b. Tempang – Pitteriah Abdullah
c. Tukang Lama – Hasan Ali
d. Yuran – Omar Mamat
e. Trauma Embah – Haryati Abu Nasir
f. Sepucuk Surat Daripada Kawan – Kamalkhalid Kamarludin
Drama
a. Surat Untuk Ina – Amiruddin Ali
b. Arah ke Mana – Johan Jaaffar
c. Mendung Hitam Beralih Jua – Aripin Said
 TINGKATAN 2   NOVEL:
BILNOVELZON
1Erti Sebuah PengorbananZON 1 : NEGERI PERLIS, KEDAH, PULAU PINANG, DAN PERAK
2Wira Pesona AvatariZON 2 : NEGERI SELANGOR, NEGERI SEMBILAN, WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR & PUTRAJAYA
3Lestari Bukit MenghijauZON 3 : NEGERI MELAKA, PAHANG, TERENGGANU, DAN KELANTAN
4Di Sebalik WajahZON 4 : NEGERI JOHOR , SABAH, SARAWAK, DAN WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN.
 T2 ANTOLOGI KOMSAS – GEMA SEPI GADIS GENIUS
GENREJUDUL
Puisi TradisionalPantun Dua Kerat (nasihat)Pantun Empat Kerat (Muhibah dan Perpaduan)Pantun Empat Kerat (Agama)Syair Nasihat (Penghujung Thamarat al-Muhimmah)Syair Perang Saudara di Pahang
Syair Mendapat Gemala Naga
SajakPersahabatanHari GuruBurung-burung PagiKetenanganSajak Laut
Warkah Kepada Generasi
Prosa TradisionalRaja MudaHikayat Opu Daeng MenambunHikayat InderaputeraHikayat Anggun Cik Tunggal
CerpenAnak Penggunting RambutCapa RengatDendamMaaf KupintaGema Sepi Gadis Genius
Warkah Daripada Ibu
DramaHemodialisisInflakastaDi Sini Bakti Bersemadi
  TINGKATAN 3 NOVEL:
BIL
NOVELZON
1
6:20 Karya Siti Jasmina IbrahimZON 1 : (Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Terengganu, Kelantan) 
2
Merenang Gelora Karya Ruslan NgahZON 2 : (Selangor, WP Kuala Lumpur, WP Putrajaya, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang) 
3
Cempaka Putih Untukmu Karya Rohani DeramanZON 3 : (Johor, Sabah, Sarawak, WP Labuan)
 T3 ANTOLOGI KOMSAS – Harga Sebuah Lukisan

GENREJUDUL
Puisi TradisionalPantuan Berkait (Bekerja)Pantun Empat Kerat (Muafakat)Pantun Nasihat
Syair li-Attar Gaib
Syair Berbuat jasa
Syair Panduan Untuk Para Remaja
SajakFragmen Sebuah KehidupanKata-KataKeusangan Budaya
Pesan Buat Anak-Anak
Merdeka
Rumput
Seorang Insan Istimewa
Prosa TradisionalKuda Janggi GerdanaHikayat MarakaramaHikayat Patani
Hikayat Seri Kelantan
CerpenBudi Semangkuk DagingHarga Sebuah LukisanMencari Nafas Baru
Mutiara Bonda
Segala Yang Tercinta Ada di Sini
DramaCabaranSebuah Perjuangan

Comments (1)

asssalamualaikum...saya ingin bertanya adakah senarai2 ini utk sesi pembelajaran 2016..terima kasih

Post a Comment

Powered by Blogger.