Malaysia

Kit Biasiswa

87 Senarai Biasiswa & Pinjaman Pelajaran Malaysia 2013 / 2014

Followers

Sejarah Kewujudan Blog Ini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Blog ini adalah blog peribadi saya berkaitan intervensi . Intervensi atau pemulihan yang difokuskan kepada pelajar yang lemah atahap penguasaan Membaca dan menulis pada tahun 2013.Kebetulan, ramai peserta intervensi saya pada tahun tersebut terdiri daripada anak PERHATI. Oleh itu kedapatan entry yang terlalu ringkas. Bagaimanapun, tiada gambar progam buat masa ini saya muatnaik di sini kerana bekas pelajar-pelajar di bawah seliaan saya tidak mahu wajah mereka dimuatnaik di sini.

Blog ini diwujudkan bagi memudahkan saya membuat rujukan dan berkongsi bahan secara online. Ini adalah kerana saya terlibat dengan Program Intervensi Tingkatan 3 dan 5 (Calon PT3 dan SPM ) ketika saya masih bertugas di SMK Lepar Hilir.

Selain memuatkan bahan Bahasa Melayu, bahan berkaitan SPM Matapelajaran Sejarah turut saya muatkan di sini sebagai kemudahan untuk saya menjalankan tugas pemulihan secara lebih berfokus. Ini kerana, mulai tahun 2013, matapelajaran Sejarah merupakan matapelajaran wajib lulus SPM. Selain itu, Sejarah juga merupakan option saya di universiti dahulu.

Program yang saya ringkaskan kepada PRODTAS adalah ringkasan kepada akronim Program Pemulihan Bahasa Melayu, Pemantapan Jatidiri dan Takhsin Solat.

Kini, saya tidak lagi bertugas di SMK Lepar Hilir. Namun blog ini terus saya wujudkan sebagai khidmat sosial saya kepada masyarakat, InshaAllah. Blog ini terus diwujudkan atas sokongan Pengetua SMK Lepar Hilir 2016, Encik Shaharin b Abdullah. Begitu juga, terima kasih atas sokongan En Rahimin, Pegawai PPD Kuantan.

Semoga Allah membantu saya dan memudahkan urusan saya di tempat kerja saya yang baru. Kepada sahabat-sahabat yang mengenali saya dari dahulu iaitu ketika saya sebagai seorang 'bed-ridden', terima kasih atas doa dan sokongan kalian yang tidak pernah henti-henti. Khususnya kepada sahabat-sahabat guru di SMK Jengka Pusat 2 dan MGKK Maran, Pahang. Juga ucapa terima kasih kepada MGKK Kuantan (Puan Shireen Abdul Latif, Pengerusi MGKK Kuantan) dan MGKK Pahang (Presiden Cikgu Hasmawi dan Mantan Presiden Cikgu Rizal )serta khusunya buat warga pendidik serta masyarakat penduduk Felda Lepar Hilir, Kuantan, Pahang. Semoga di atas nikmat kesihatan kini, dapat saya manfaatkan untuk mereka yang memerlukannya. Amin. Semoga Allah SWT memberkati usaha murni kita. Amin.


Karangan BM SPM Peribahasa yang Sesuai Dalam Karangan

Karangan BM SPM Peribahasa yang Sesuai Dalam Karangan

(Bahagian 4)

 

Penggunaan peribahasa dalam karangan akan memberi impresi positif kepada pemeriksa bahawa anda mempunyai pengetahuan bahasa yang luas termasuk peribahasa. Oleh itu, saya berharap anda menggunakan sekurang-kurangnya lima peribahasa dalam setiap karangan.

70. Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak
– menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan.
71. Masuk ke telinga kanan, keluar dari telinga kiri
– tidak mahu menerima nasihat yang diberikan.
72. Melepaskan anjing tersepit (Sesudah selepas ia menggigit)
– menolong orang yang tidak tahu mengenang budi akan merugikan kita sendiri.


73. Meludah ke langit menimpa muka sendiri juga

– membuat sesuatu yang tidak padan dengan diri sendiri seperti melawan orang yang lebih berkuasa, akhirnya kita sendiri yang susah.
74. Mengata dulang paku serpih, mengata orang aku yang lebih
– mencela orang tetapi diri sendiri lebih buruk daripada orang yang dicela.
75. Mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia bagaimana menutupnya
– tidak sesiapa pun dapat melarang seseorang daripada bercakap.
76. Niat hati nak memeluk gunung, apakan daya tangan tak sampai
– tidak berdaya untuk mencapai cita-cita.
77. Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa
– mengucapkan terima kasih dan menghargai pemberian dan pertolongan yang diterima.
78. Pelanduk melupakan jerat tetapi jerat tidak melupakan pelanduk
– orang mudah melupakan bahaya tetapi bahaya tetap mengancam.
79. Penyu bertelur beratus-ratus tiada orang tahu, ayam bertelur sebiji riuh sekampung
– orang yang berilmu merendah diri tetapi orang yang berpengetahuan cetek suka berlagak.
80. Pisau di tangan kanan, mentimun di tangan kiri
– orang yang miskin dan lemah dilakukan sesuka hati oleh orang yang kaya dan berkuasa.
81. Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit
– sabar dan tekun mengerjakan sesuatu, akhirnya berjaya juga.
82. Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain
– tekun dan sabar membuat sesuatu pekerjaan akhirnya berhasil juga.
83. Sekali jalan terkena, dua kali jalan tahu
– orang yang sudah kena tipu akan berhati-hati pada kali lain.
84. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya terjatuh juga
– walau betapa pandai pun seseorang itu, ada kalanya tersilap atau kecundang juga.
85. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
– sebelum melakukan sesuatu hendaklah difikirkan habis-habis dahulu agar tidak menyesal kemudian.
86. Sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan
– jika tidak dapat dicapai persetujuan dalam sesuatu mesyuarat, hendaklah diselidiki kembali soalan pokoknya.
87. Setinggi-tinggi terbang bangau, hinggap di belakang kerbau juga
– walau ke mana juga seseorang itu merantau, akhirnya balik ke tempat asalnya juga.
88. Siapa makan lada, dialah berasa pedas
– orang yang melakukan sesuatu yang kurang baik mudah terasa apabila orang mengatai dan menyindirnya.
89. Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
– adat yang tidak berubah-ubah; sesuatu yang tetap utuh dan tidak berubah-ubah.

90. Takut kerana salah, berani kerana benar
– orang yang bersalah berasa takut tetapi orang yang tidak bersalah berani mempertahankan diri.
91. Yang bulat datang bergolek, yang pipih datang melayang
– keuntungan yang datang daripada berbagai-bagai punca.
92. Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran
– kerana mahu mengejar keuntungan yang besar, harta sedikit yang ada hilang pula.




Comments (0)

Post a Comment

Powered by Blogger.