Malaysia

Kit Biasiswa

87 Senarai Biasiswa & Pinjaman Pelajaran Malaysia 2013 / 2014

Followers

Sejarah Kewujudan Blog Ini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Blog ini adalah blog peribadi saya berkaitan intervensi . Intervensi atau pemulihan yang difokuskan kepada pelajar yang lemah atahap penguasaan Membaca dan menulis pada tahun 2013.Kebetulan, ramai peserta intervensi saya pada tahun tersebut terdiri daripada anak PERHATI. Oleh itu kedapatan entry yang terlalu ringkas. Bagaimanapun, tiada gambar progam buat masa ini saya muatnaik di sini kerana bekas pelajar-pelajar di bawah seliaan saya tidak mahu wajah mereka dimuatnaik di sini.

Blog ini diwujudkan bagi memudahkan saya membuat rujukan dan berkongsi bahan secara online. Ini adalah kerana saya terlibat dengan Program Intervensi Tingkatan 3 dan 5 (Calon PT3 dan SPM ) ketika saya masih bertugas di SMK Lepar Hilir.

Selain memuatkan bahan Bahasa Melayu, bahan berkaitan SPM Matapelajaran Sejarah turut saya muatkan di sini sebagai kemudahan untuk saya menjalankan tugas pemulihan secara lebih berfokus. Ini kerana, mulai tahun 2013, matapelajaran Sejarah merupakan matapelajaran wajib lulus SPM. Selain itu, Sejarah juga merupakan option saya di universiti dahulu.

Program yang saya ringkaskan kepada PRODTAS adalah ringkasan kepada akronim Program Pemulihan Bahasa Melayu, Pemantapan Jatidiri dan Takhsin Solat.

Kini, saya tidak lagi bertugas di SMK Lepar Hilir. Namun blog ini terus saya wujudkan sebagai khidmat sosial saya kepada masyarakat, InshaAllah. Blog ini terus diwujudkan atas sokongan Pengetua SMK Lepar Hilir 2016, Encik Shaharin b Abdullah. Begitu juga, terima kasih atas sokongan En Rahimin, Pegawai PPD Kuantan.

Semoga Allah membantu saya dan memudahkan urusan saya di tempat kerja saya yang baru. Kepada sahabat-sahabat yang mengenali saya dari dahulu iaitu ketika saya sebagai seorang 'bed-ridden', terima kasih atas doa dan sokongan kalian yang tidak pernah henti-henti. Khususnya kepada sahabat-sahabat guru di SMK Jengka Pusat 2 dan MGKK Maran, Pahang. Juga ucapa terima kasih kepada MGKK Kuantan (Puan Shireen Abdul Latif, Pengerusi MGKK Kuantan) dan MGKK Pahang (Presiden Cikgu Hasmawi dan Mantan Presiden Cikgu Rizal )serta khusunya buat warga pendidik serta masyarakat penduduk Felda Lepar Hilir, Kuantan, Pahang. Semoga di atas nikmat kesihatan kini, dapat saya manfaatkan untuk mereka yang memerlukannya. Amin. Semoga Allah SWT memberkati usaha murni kita. Amin.


Penerangan Kertas Dua PMR Bahasa Melayu : Bahagian A

Penerangan Kertas Dua PMR Bahasa Melayu : Bahagian A
PENILAIAN MENENGAH RENDAH
BAHASA MELAYU
Kod 02/02
BAHAGIAN A (i)
RINGKASAN
Nota:
-  Calon dikehendaki meringkaskan petikan berdasarkan kehendaksoalan supaya menjadi
    tidak melebihi 80 patah perkataan.

-  Contoh:
o Tulis sebuah ringkasan tentang masalah penjualan
    buku-buku dalam bahasa Melayu.
o Tulis sebuah ringkasan tentang faktor-faktor yang
    menyebabkan banjir kilat di ibu kota.
o Tulis sebuah ringkasan tentang cara-cara memupuk
    minat membaca dalam kalangan kanak-kanak.

-  Biasanya petikan yang dikemukakan adalah rencana tentang isu-isu semasa.
-  Sebanyak 40 minit diperuntukan untuk menjawab Bahagian A(i) dan A(ii).
-  Markah yang diperuntukan pula ialah 20 markah.



Teknik Meringkaskan Petikan:

  • Calon perlu membaca dan memahami arahan soalan di samping memastikan  jumlah perkataan yang dikehendaki.
  • Baca petikan lebih daripada sekali dengan teliti sehingga betul-betul faham akan isi petikan tersebut.
  • Semasa membaca petikan, garisi perkataan yang menggambarkan isi yang dikehendaki oleh soalan.
  • Cuba gabungkan perkataan-perkataan tersebut untuk membentuk isi yang mantap.
  • Huraian isi dan contoh-contoh perlu ditinggalkan.
  • Calon digalakkan menggantikan huraian isi yang panjang dengan perkataantertentu atau istilah lain yang lebih sesuai.
  • Selepas menulis ringkasan itu sila kira jumlah perkataan sertasemak jikaterdapat kesalahan ejaan atau tatabahasa.
  • Markah maksimum untuk isi ialah 10 markah (5 isi x 2 = 10 markah); manakala
    markah maksimum 
    untuk bahasa ialah 10 markah(bergantung pada persembahan
    bahasa pelajar).
  • Tulis ayat-ayat baru dalam satu perenggan sahaja.
  • Salin hasil ringkasan dalam kertas jawapan dengan tulisan yang kemas. Kemudian,
    tulis jumlah 
    perkataan dibahagian kanak jawapan.
  • INGAT!!! Jangan salin ayat bulat-bulat daripada isi tersebut; dan jangan ubah
    kesemua perkataan 
    yang terdapat dalam isi tersebut kerana bimbang maksudnya akan terpesong.


SUMBER: DI SINI



Comments (0)

Post a Comment

Powered by Blogger.