SEJARAH SPM 2013 CONTOH SOALAN SPM SEJARAH DAN SKEMA
Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Alhamdulillah 17 Ramdhan 1434 bersamaan 26 Julai 2013, SMK Lepar Hilir yang terletak di Gambang, Kuantan Pahang sedang Cuti Umum. Di kesempatan hari cuti ini saya mengemaskini kesemua blog-blog pendidikan yang saya kendalikan dan yang Puan Siti Mariam Binti Baharudin amanahkan saya kendalikan.
Alhamdulillah sejak blog ini dibina hanya beberapa bulan telah ada lebih 20 ribu pengunjung ke blog ini. Bagi saya ia satu jumlah yang banyak kerana saya tiadak mempunyai masa untuk 'berblogwalking' memperkenalkan blog ini ke khalayak pelayar internet. Ini kerana saya perlu uatamakan tugas hakiki saya di alam nyata. Cuma harapans aya sudi kiranya kepada pelayar blog ini tinggalkan komen membina di sini, kerana berdasarkan statistik blog ini, ramai pelayar blog ini yang telah mendapat manfaat. Bahan di blog ini juga sedia untuk dicopy paste asalkan untuk tujuan pendidikan.
Di sini ada soalan Sejarah. Kepada pelajar-pelajar SMKLH pelayar blog cikgukaunseling, semoga entry ini bermanfaat.
1. a) Namakan binaan yang dihasilkan oleh
tamadun di atas.
TAMADUN YUNANI
F1 Acropolis
F2 Parthenon
F3 Pantheon
TAMADUN ROM
F4 Colloseum
F5 Aqueduct
TAMADUN INDIA
F6 Great Bath
TAMADUN CHINA
F7 Tembok Besar China
(b) Senaraikan sumbangan tamadun China dalam
aspek pendidikan.
F1 Pendidikan untuk
lulus peperiksaan awam
F2 peringkat
pendidikan/rendah/menengah/tinggi
F3 peringkat rendah mengenal/ menghafal tulisan Ideogram
F4 dan 9 buah buku suci tanpa faham maknanya
F5 peringkat
menengah, tumpuan terhadap karangan dan sastera
F6 peringkat tinggi, tumpuan
untuk terjemah buku suci
F7 Peperiksaan awam
mempunyai 3 tahap
F8 tahap pertama/Hsiu
Tai
F9 tahap kedua/Chun
Jen
F10 tahap ketiga/Chin
shih
F11 tahap pertama
setaraf Ijazah pertama
F12 tahap kedua setaraf
Sarjana
F13 tahap ketiga setaraf
doktor falsafah
F14 peperiksaan tahap
pertama di daerah
F15 peperiksaan tahap
kedua di ibu kota daerah
F16 peperiksaan tahap
ketiga di ibu kota empayar/istana/hadapan Maharaja
F17 lulus tahap pertama
menjadi pegawai kerajaan
F18 lulus tahap ketiga
menjadi pendidik
F19 tahap pertama
diadakan 2 kali dalam masa 3 tahun
F20 tahap kedua dan
ketiga diadakan 1 kali dalam masa 3 tahun
F21 sistem peperiksaan
awam China dalah yang tertua
( c) Nyatakan ciri-ciri
pendidikan tamadun India
Pendidikan India
F1 Pendidikan bermula
pada zaman vedik
F2 agama Hindu sebagai
teras
F3 didominasi oleh kaum
lelaki
F4 kaum wanita tidak
berpeluang terima pendidikan
F5 pembelajaran
kitab-kitab Veda
F6 bahasa sanskrit
sebagai medium pengajaran
F7 kaedah hafalan
F8 menyediakan
manusia menghadapi hari selepas mati
F9 nilai-nilai
murni dalam agama
F10 Pendidikan
Tinggi
F11
kolej Brahman
F12 Universiti Nalanda
F13 mencapai taraf
Brahmin
F14 hafal buku agama
F15 yang mengandungi ritual/mantera/lagu-lagu agama
F16 pelajari karya
saintifik/ falsafah
F17 meningkatkan ilmu
sains
F18 mengatasi buta huruf
F19 mendapatkan jawatan
(d) Berikan cadangan
anda bagi meningkatkan kualiti pendidikan negara kita bagi menjamin kecemerlangan
yang berterusan
F1 Kajian semula sistem pendidikan kebangsaan
F2 Semakan
kurikulum/kurikulum yang memenuhi pasaran kerja
F3 Memperkasa Sekolah Bestari
F4 Memperbanyak Sekolah Wawasan
F5 Memperkasa
sekolah sukan/Sekolah Sukan Bukit Jalil/ Sekolah Sukan Bandar Penawar
F6 Sekolah Amanah
F7 Penekanan aspek
mental dan fizikal
F8 Penguasaan
ICT/komputer/internet
F9 Pemantapan KSSR
F10 Dasar MBMMBI
F11 Pemantapan program
LINUS
F12 Dasar 1Murid 1Sukan
1Malaysia
F13 Sekolah permata
F14 Memperbanyak sekolah Seni
F15 Kelengkapan prasarana
ICT
F16 Prasarana dalam bilik
darjah yang lengkap/kelas kondusif
F17 Memperbanyak institusi
pengajian tinggi
F18 Sistem sekolah satu
sesi
F19 Sistem persekolahan
percuma
F20 Nisbah murid dalam
kelas yang kecil
F21 Skim makanan percuma
untuk pelajar
F22 Kupon tuisyen yang
menyeluruh untuk para pelajar
F23 Kemudahan untuk
menyediakan bahan P&P yang lengkap
F24 Peningkatan profesion
perguruan yang berterusan
(Mana-mana jawapan munasabah)
(e) Pada pendapat anda ,bagaimanakah melahirkan
masyarakat yang maju dan saintifik selaras dengan cabaran Wawasan 2020
F1 Literasi
ICT/internet/komputer
F2 Latihan pemasangan
peralatan ICT di sekolah
F3 Pengajaran dan
pembelajaran berpusatkan murid
F4 Berfikiran
progresif/maju ke depan
F5 Berfikir secara
kritis dan kreatif/KBKK
F6 Menyerap segala
perubahan persekitarannya
F7 Menguasai ilmu sains
dan teknologi
F8 Mengekalkan budaya
ilmu
F9 Inovatif
F10 Pertukaran teknologi
dengan negara-negara luar
F11 Mahir menggunakan
gajet-gajet terkini
F12 Futuristik
F13 Memudahkan urusan
mempaten hak cipta
F14 Institusi pendidikan
berfokus kemahiran
F15 Penyelidikan dan
Pembangunan/R&D
F16 Kempen hari inovasi
negara
F17 Sokongan daripada
syarikat swasta
F18 Bandar
pintar/Putrajaya/cyberjaya/KLCC
F19 Pertandingan reka cipta /robotik
(Mana-mana jawapan munasabah)
2.
( a ) Namakan dua suku Arab Madinah yang
terlibat dalam perjanjian tersebut.
F1 Aus
F2 Khazraj
b)
Isi Perjanjian Aqabah Pertama
F1 Beriman kepada Allah dan Rasul
F2 Berjanji akan membantu perjuangan Nabi
Muhammad saw.
F3 Meninggalkan amalan Jahiliah
Isi Perjanjian Aqabah Kedua
F4 Suku Aus dan Khazraj
memeluk Islam
F5 Mengukuhkan taat
setia kepada Nabi Muhammad s.a.w
F6 Menjemput Nabi
Muhammad s.a.w dan orang Islam berhijrah ke Madinah
F7 Orang Madinah
menyediakan tempat tinggal
F8 Jaminan keselamatan
untuk baginda dan umat Islam
F9 Kesediaan
mempertahankan Islam
Mana-mana 2 x 1 m
( c
) Berdasarkan pengetahuan sejarah
anda, apakah kesan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua ?
F1 Islam tersebar ke
Madinah
F2 Nabi Muhammad s.a.w
dan umat Islam Makkah berhijrah ke Madinah
F3 Madinah menjadi
tapak penyebaran Islam
F4 Keselamatan orang
Islam Makkah terjamin semasa berada di Makkah
Mana-mana
3 x 1 m
( d
) Jelaskan iktibar yang boleh diambil
daripada kejayaan Nabi Muhammad S.A.W memeterai Perjanjian Aqabah Pertama dan
Perjanjian Aqabah Kedua yang membawa kepada pembukaan semula kota Makkah pada
tahun 630 M.
F1 Prihatin
F2 Kesabaran
F3 Kerjasama atau permuafakatan
F4 Toleransi
F5 Bertanggungjawab
F6 Perpaduan
Mana-mana
3 x 1 m
3a Maksud Imperialisme
F1 Dasar sesebuah negara meluaskan pengaruh
dan wilayahnya
F2 Menjajah negara lain untuk kepentingan
tertentu/ekonomi
b Ciri Birokrasi Barat
F1 Penubuhan
kerajaan pusat/penyatuan wilayah
F2 Gabenor
Jeneral/Pesuruhjaya Tinggi ketua pentadbir tanah jajahan
F3 Pentadbiran tempatan
dikendalikan oleh pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai Barat/Pusat
pentadbiran daerah
F4 Perlaksanaan
pentadbiran melalui biro
F5 Penubuhan
jabatan kerajaan/jabatan pelajaran/pertanian
F6 Penubuhan
Dewan Tempatan
F7 Pengenalan
undang-undang Barat
F8 Pegawai
Barat sebagai Ketua biro
F9 Pemerintah
tempatan dipaksa menerima penasihat/residen dari Barat
C Kesan
Birokrasi Barat
F1 Melantik Gabenor Jeneral/Pesuruhjaya Tinggi sebagai pentadbir
pusat
F2 Menghapuskan jawatan pembesar tradisional di peringkat pusat
F3 Raja kehilangan kuasa
F4 Memansuhkan fungsi raja sebagai penaung agama di Burma
F5 Menjalankan pentadbiran melalui biro yang diketuai oleh
pegawai Barat
F6 Memperkenalkan undang-undang Barat
F7 Meluluskan undang-undang bagi tanah jajahan di negara mereka
F8 Memperkenalkan sistem kehakiman Barat
F9 Melaksanakan sistem pungutan cukai
F10 Memaksa raja menerima penasihat Barat
F11 Pembesar kehilangan kuasa/diambil alih oleh residen/penasihat
F12 Kedudukan agama Islam terancam
F13 Pembinaan balai polis
F14 Kemunculan gerakan nasionalisme
d Pada
pendapat anda, mengapakah kuasa Barat memperkenalkan perubahan pentadbiran di
tempat yang dijajah ?
F1 Untuk
menguasai ekonomi tanah jajahan
F2 Menguasai
pentadbiran
F3 Memudahkan
perluasan pengaruh
F4 Mengekalkan
kuasa politik
F5 Mendapatkan
cukai
F6 Menyebarkan
agama Kristian
F7 Meluaskan
jajahan takluk
F8 Menyebarkan
budaya Barat
F9 Menguasai
jabatan kerajaan
F10
Menghapuskan kuasa raja dan pembesar
(Mana-mana
yang munasabah)
e
Bagaimanakah generasi muda kini dapat mempertahankan kedaulatan Malaysia
F1 Setia akan pemimpin
/Yang Dipertuan Agong
F2 Menghayati sejarah
perjuangan para pejuang negara
F3 Menjayakan setiap
kempen penyatuan/integrasi kaum
F4 Bersatu-padu
F5 Patuh akan
undang-undang/peraturan
F6 Menghormati
lambang/simbol negara
F7 Patuh akan
perlembagaan negara
(mana-mana munasabah)
4a Namakan tokoh
yang terlibat dalam suruhanjaya tersebut
F1 Lord
Reid
F2 Sir
Ivor Jenning
F3 Sir
William Mc Kell
F4 Tuan
B. Malik
F5 Tuan
Abdul Hamid
b Peranan Suruhanjaya Reid
F1 Bincang perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
F2 Susun perlembagaan PTM 1957
F3 Rangka perlembagan PTM 1957
F4 Mengkaji isu-isu
F5 Menerima memorendum daripada pelbagai pihak
F6 Menerbitkan cadangan perlembagaan
F7 Menghantar cadangan kepada Parlimen British
F8
Menghantar cadangan ke Majlis Mesyuarat Perundangan Persekutuan untuk disahkan
c Nyatakan dua isu yang menjadi panduan
suruhanjaya ini dalam menjalankan tugasnya.
F1 Pembentukan sebuah
kerajaan persekutuan yang kuat
F2 Pemberian kuasa autonomi kepada negeri dalam
bidang tertentu
F3 Kedudukan
raja-raja Melayu
F4 Hak
istimewa orang Melayu
F5 Pewujudan
satu bangsa Persekutuan Tanah Melayu
d Mengambil kira kepentingan
semua rakyat
F1 Raja-raja Melayu menerima kerakyatan jus soli
F2 Orang
bukan Melayu mengiktiraf kedudukan istimewa orang Melayu dalam perlembagaan
F3 Dasar
melindungi orang Melayu dan bumiputera dalam pendidikan dan sebagainya
F4 Agama
Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F5 Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan
(
mana-mana jawapan yang munasabah)
e Cabaran anggota Suruhanjaya Reid
F1 Orang
Melayu menolak kerakyatan Jus Soli
F2 Kedudukan
Agama Islam
F3 Kedudukan
Bahasa Melayu
F4 Persetjuan
pertubuhan politik
F5 Perpaduan
kaum di Tanah Melayu
( mana-mana jawapan yang munasabah)
5. Tamadun Hwang Ho menjadi salah sebuah tamadun
awal dunia kerana corak pemerintahannya yang bersistematik.
(a) Jelaskan
sistem pemerintahan tamadun Hwang Ho.
[6 markah]
F1 Sistem
pemerintahan beraja /monarki
F2 Pengganti raja dilantik daripada
kalangan saudara lelaki yang muda/anak lelaki raja
F3 Raja-raja
Shang mempunyai kewibawaan politik,ekonomi,sosial dan agama
F4 Raja
berkuasa di kawasan pusat pentadbiran
F5 Kuasa
raja merupakan mandat dari tuhan
F6 Raja
Shang tidak perlu mendapatkan pengesahan politik
F7 Raja
Shang keturunan pemerintah agama.
F8 Masyarakat percaya jika raja adil
kerajaan dan rakyat hidup makmur dan sejahtera / direstui tuhan
F9 Pemerintah
shang kehilangan mandat kerana mereka berlaku zalim
F10 Bangsawan
dan pegawai kerajaan membantu raja
F11 Membantu
raja memerintah bagi wilayah luar pusat pentadbiran
F12 Bertanggungjawab
mentadbir wilayah
F13 Mewujudkan
sistem pentadbirannya sendiri
F14 Memungut
cukai,pertahanan dan undang-undang
Pentadbiran wilayah
F15 Raja
Dinasti Chou membahagikan pemilikan tanah kepada wilayah-wilayah
F16 Melantik
pembesar tempatan/pembesar feudal mengendalikan disetiap wilayah
F17 Raja
Chou dibantu oleh ketua menteri
F18 Dibantu oleh enam badan yang mengurus soal
pertanian / tentera / upacara agama /kerja awam / hal ehwal
monarki/undang-undang
F19 Mengikat
pembesar temapatan melalui ikrar taat setia
F20 Pembesar
dikehendaki memberi hadiah kepada Raja-raja Chou
F21 Hadiah
seperti kereta kuda/senjata gangsa/hamba/ binatang/Melindungi raja/
Memberi bantuan
tentera semasa perang
F22 Diberi
hak bertindak sebagai ketua agama dalam upacara pengorbanan
F23 Mengamalkan
sistem pemerintahan bercorak dinasti
F24 Bermula
dengan Dinasti Hsia ,Dinasti Shang dan Dinasti Chou
(b) Terangkan sumbangan tamadun
Hwang Ho dalam bidang ekonomi dan sosial.
[10 markah]
EKONOMI
F1 Pembangunan
pertanian
H1a Pembinaan
sistem pengairan
H1b Pembinaan
terusan
H1c Mengairi
kawasan pertanian
H1d Mengelakkan
berlakunya banjir
F2 Teknologi
pertanian
H2a Teknologi
pembajakan/penciptaan cangkul/Sabit
H3b Menggunakan
batas untuk penanaman
H3c Penggunaan
alat pertanian diperbuat daripada besi
SOSIAL
F3 Sistem
tulisan
H3a Masih
digunakan oleh orang China sehingga hari ini
H3b Penggunaan
secara meluas
H3c Dalam
bidang penulisan dan percetakan
H3d Diajar
di sekolah-sekolah di China
H3e Penggunaannya
oleh orang Korea dan Jepun
F4 Sistem
kepercayaan
H4a Pemujaan
roh nenek moyang
H4b Unsur
pemujaan dari Dinasti Shang diteruskan mengikut kesesuaian masa
H4c Unsur korban manusia
digantikan dengan unsur makanan / duit kertas / barang perhiasan
H4d Konsep
Yin / kuasa pasif dan Yang / kuasa aktif masih terdapat sehingga sekarang
H4e Percaya bahawa alam
semesta dan kejadiannya terdiri daripada dua unsur yang saling melengkapi
H4f Konsep Feng Hsui /
hubungan antara manusia dengan alam sekitar berlandaskan falsafah Taoisme
F5 Sistem
Kalendar
H5a Terdapat
30 hari dalam sebulan
H5b 360
hari dalam setahun
H5c Raja
menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam dan menuai
H5d Menggunakan kalendar
untuk aktiviti harian / upacara perkahwinan / perburuan / pengkebumian
F6 Falsafah
Perang Sun Tzu
H6a Karyanya
the Art of War
H6b Membicarakan
selok belok perang
H6c Bagaimana
menangani musuh
H6d Diaplikasikan
pula sebagai tektik dalam urusan perniagaan pada hari ini
C Berdasarkan kemajuan pertanian tamadun Hwang Ho,
bagaimanakah anda dapat meningkatkan pencapaian pertanian di negara ini.
F1 Membina sistem pengairan yang baik di
kawasan pertanian
F2 Memajukan tanah-tanah terbiar untuk tujuan pertanian
F3 Menggunakan bijih benih yang berkualiti
F4 Menggunakan teknologi /peralatan
pertanian yang moden
F5 Penggunaan baja yang bersesuaian
F6 Mendapatkan pasaran pertanian secara
meluas
F7 Mendapatkan bantuan modal daripada
kerajaan
F8 Menggunakan teknik penanaman yang betul
F9 Mendapatkan khidmat nasihat daripada
agensi/pakar pertanian
F10 Menjadikan produk pertanian barangan
komersial
F11 Pertanian adalah perniagaan
Mana-mana jawapan yang
munasabah
Mana-mana
4 x 1 m
6. (a) Nyatakan enam sebab Melaka muncul sebagai pusat perdagangan
yang penting menjelang abad ke-15.
[6 markah]
F1 Kedudukan
Melaka yang sangat strategik
F2 Kehadiran
ramai pedagang asing
F3 Melaka menjadi pusat
perdagangan rempah
F4 Pentadbiran
yang licin dan teratur
F5 Mewujudkan jawatan laksamana bagi
menjaga urusan kelautan
F6 Mewujudkan
jawatan syahbandar sebagai ketua pelabuhan
F7 Syahbandar bertanggungjawab terhadap hal
ehwal perdagangan
F8 Undang-Undang
Laut Melaka digubal dan menjadi Landasan untuk dipatuhi.
F9 Sistem
sukatan dan timbangan telah diperkenalkan.
F10 Perdagangan dilakukan melalui kaedah pertukaran
barang dan kaedah jual beli
(b) Penggunaan
mata wang sebagai perantaraan nilai barangan secara langsung memudahkan
perdagangan dan urusan jual beli.
Terangkan
penggunaan
mata wang di negeri-negeri Melayu sejak
zaman Kesultanan Melayu Melaka.
[8 markah]
F1 Mata wang timah digunakan di
Melaka
H1a berbentuk bulat
H1b beratnya satu kati lapan tahil
H1c nama sultan dan tarikh Islam tertera pada
mata wang
F2 Mata wang dari Pasai, Hormuz dan Cambay boleh
digunakan di Melaka
F3 Mata wang timah digunakan di Johor
H3a dikenali sebagai wang katun
H3b berbentuk bulat atau segi enam
H3c tidak mempunyai tarikh tetapi mempunyai
tulisan Arab
F4 Negeri Kedah menggunakan mata wang timah
H4a berbentuk ayam jantan hinggap di atas
cincin
H4b boleh dipatahkan dan digunakan secara
berasingan
F5 mata wang emas juga digunakan di Kedah ,
Johor dan Kelantan
H5a Wang emas Johor digunakan
sejak zaman Sultan Alauddin Riayat Shah – 1527
H5b wang
emas Johor dikenali sebagai kupang
(c) Nyatakan sistem
percukaian yang diamalkan di Melaka.
[6 markah]
F1 Pedagang
dikenakan cukai terhadap barangan dagangan sebelum urusan perdagangan dilakukan
F2 Cukai
tetap/import ditetapkan oleh pemerintah
F3 Pedagang
dari India, Ceylon, Arab, Siam dan Pegu dikenakan cukai enam peratus daripada
nilai barangan
F4 Pedagang
dari Jepun dan China dikenakan cukai sebanyak lima peratus.
F5 Beras dan
makanan tidak dikenakan cukai
F6 Orang
asing yang menetap di Melaka dikenakan cukai
F7 Orang
asing dari Kepulauan Melayu dikenakan cukai diraja sebanyak tiga peratus
F8 Orang
asing lain dikenakan cukai enam peratus
F9 Amalan
riba tidak dibenarkan
F10 Golongan
ceti yang memberi pinjaman wang dibenarkan menjalankan aktiviti mereka
F11 Golongan
kaya disaran membayar zakat harta
7. a) Nyatakan
aspek penting dalam undang-undang
tanah berkonsepkan barat yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu.
F1 Tanah mesti direkodkan secara bertulis.
F2 Membahagikan tanah mengikut kegunaan dan
nilai komersialnya.
F3 Menetapkan individu atau syarikat yang
ingin mengusahakan tanah membuat permohonan di pejabat tanah.
F4 Masyarakat tempatan perlu mendapat
kebenaran daripada pejabat tanah untuk mengutip sumber hutan.
F5 Residen negeri berkuasa menentukan
jumlah kawasan konsesi tanah yang akan diberikan kepada pemodal.
F6 Semua urusan seperti jual beli, cukai,
sewa tanah, barang keperluan dan perkhidmatan dibayar dengan wang.
b) Terangkan dasar tanah
British yang digunakan untuk melindungi kepentingan penduduk peribumi.
F1 Melalui
Akta Tanah Simpanan Melayu (ATSM),
H1a Residen berkuasa
mengisytiharkan mana-mana kawasan tanah orang
Melayu sebagai tanah simpanan Melayu.
H2a ATSM bertujuan
menyelamatkan tanah tersebut daripada di jual, dipajak ,di gadai atau ditukar
milik.
F2 Land
Order diperkenalkan di Sarawak
H2a untuk melindungi hak
milik tanah peribumi/pemilik komuniti daripada dicerobohi pengusaha Cina untuk
pertanian.
F3 Land
Settlement Order
H3a Pemindahan
hak milik tanah hanya boleh dibuat melalui pewarisan
H3b memberi perlindungan
kepada tanah peribumi daripada dipajak,
dipecahkan dan dijual kepada orang luar.
F4 Land
Order 1948
H4a Tanah
di Sarawak dibahagikan kepada tiga bahagian,
H4b iaitu tanah campuran, tanah simpanan dan tanah pedalaman
H4c Golongan
imigran hanya mempunyai hak terhadap tanah campuran
F5 Proklamasi
III di Sarawak
H5a Perlindungan Hak
Peribumi menetapkan kepentingan hak milik tanah peribumi adalah di bawah kuasa
Pegawai Daerah (PD)
H5b Segala urusniaga tanah
dengan orang Eropah perlu dimaklumkan kepada ketua peribumi
H5c Penduduk peribumi
berhak menuntut ganti rugi terhadap tanah
yang dijual kepada orang asing.
c) Apakah
sebab tanah begitu berharga bagi masyarakat Melayu
F1 Tanah sumber ekonomi
F2 Tunggak kuasa politik
F3 Mencerminkan kedudukan sosial pembesar
Melayu
F4 Tanah boleh diwarisi oleh generasi yang
terkemudian
8(a) Jelaskan pelaksanaan
Undang-Undang Tubuh Negeri Terengganu
F1 Mengekalkan amalan sistem monarki
F2 Memberikan kedudukan istimewa kepada
agama Islam sebagi agama negeri
F3 Pemerintahan beraja berperlembagaan
F4 Pemerintah mesti beragama Islam
F5 Berbangsa Melayu
F6 Lelaki
F7 Merupakan waris sultan memerintah
Terengganu
F8 Sultan dibantu oleh Majlis Mesyuarat
Kerajaan
F9 Dibantu oleh Jemaah Menteri
F10 Menteri yang menganggotai Mesyuarat
Kerajaan mestilah beragama Islam
F11 Berbangsa Melayu
F12 Rakyat Terengganu
F13 Mengaku taat setia kepada Sultan/ kerajaan
F14 Menteri Besar dilantik oleh Sultan
F15 Menteri Besar mengetuai Majlis Mesyuarat
Kerajaan
F16 Jemaah Menteri memilih Naib Menteri Besar setelah diperkenan
oleh Sultan
F17 Ahli Mesyuarat Kerajaan bertanggungjawab
membantu Sulta/Jemaah Menteri
F18 Menggubal undang-undang/peraturan negeri
F19 Menjaga kebajikan rakyat
F20 Menjaga keamanan negeri
F21 Menjalinkan hubungan persahabatan dengan
negeri lain
F22 Waris Sultan/Menteri dilarang mengkhianati
pemerintah negeri
F23 Ditegah menyerahkan negeri kepada kuasa
lain
b Mengapakah
sistem pemerintahan di Negeri Sembilan dikaitkan dengan ciri demokrasi dan konsep
Persekutuan
[ 7 markah ]
Bersifat demokrasi
F1 Sistem pemerintahan berdasarkan Adat
Pepatih
F2 Kedaulatan berada di tangan rakyat
F3 Perlantikan pemimpin dibuat daripada
peringkat paling bawah
F4 Yang Dipertuan Besar tidak berhak melantik
pembesar
F5 Setiap keputusan Yang Dipertuan Besar
adalah berdasarkan perundingan dengan Undang
F6 Yang Dipertuan Besar dilpilih oleh
Undang
F7 Undang dilantil oleh Lembaga
F8 Lembaga dilantik oleh Buapak
F9 Buapak pula dilantik oleh Anak Buah
F10 Tidak mengamalkan kuasa mutlak
F11 Mengagihkan kuasa kepada individu mengikut
peringkat
Bersifat Persekutuan
F12 Digabungkan dari sembilan
buah negeri
F13 Telah mempunyai raja
sendiri/ Raja Malewar
F14 Raja bergelar Yamtuan Besar
bersemayam di Seri Menanti
F15 Melahirkan peraturan hidup
seperti kepentingan bersama
F16 Semangat bergotong royong
F17 Semangat permuafakatan
F18 Sikap saling menghormati
anatara satu sama lain
F19 Semangat Kerjasama anatara
suku semasa memilih pemimpin
c Anda seorang Pengerusi Persatuan
Sejarah di sekolah, cadangkan aktiviti yang boleh mengukuhkan sistem
pemerintahan negara kita
[
5 markah]
F1 Menyemai semangat
patriotik dalamkalangan pelajar
F2 Menghormati lambang-lambang kebesaran
F3 Menghayati rukun negara
F4 Menganjurkan pertndingan
bahas/pidato/syarahan berkaiatan Yang Dipertuan Agong/Raja
F5 Lawatan ke Muzium di raja
F6 Mencari maklumat di
internet berkaiatan dengan perlembagaan/pemimpin
F7 Menghasilkan buku skrap
mengenai institusi raja
F8 Menggantung gamabar Yang
di Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu
F9 Meraikan hari keputraan
Sultan /Agong
F10 Kembara Tengku Mahkota
dibukukan
(Mana-mana
jawapan yang munasabah)
9 (a) Terangkan cadangan-cadangan ke arah
pembentukan Malaysia 1963
F1 Cadangan oleh Lord Brassey , Pengarah
Syarikat Borneo Utara
H1a Mencadangkan
agar kerajaan British mengabungkan Serawak dan Sabah dengan Negeri-negeri
Melayu dan Negeri-negeri Selat
F2 Cadangan dari Sir Malcom Mc Donald
Gabenor Jeneral Asia Tenggara
H2a Mencadangkan supaya Serawak, Sabah,
Singapura, Brunei dan Persekutuan Tanah
Melayu digabungkan
F3 Cadangan daripada pemimpin Singapura
H3a Lee Yew Hock / David Marshall pada tahun
1955
H3b Lee
Kuan Yew mendesak British supaya berunding dengan Tunku Abdul Rahman
mengabungkan Singapura dengan
Persekutuan Tanah Melayu
H3c Idea ini ditolak oleh TAR kerana akan
berlaku ketidakseimbangan penduduk
F4 Cadangan Dato Onn bin Jaafar
H4a Mencadangkan agar persekutuan Tanah
Melayu yang merdeka dinamai Malaysia
H4b Alasannya pada suatu masa nanti British
akan menggabungka Sarawak ,Sabah dan
Singapura dengan Persekutuan Tanah
Melayu
F5 Cadangan oleh Tunku Abdul Rahman
H5a Menyetujui dan mencadangkan pembentukan
Malaysia di Majlis makan tengah hari di
Hotel Adelphi Singapura
H5b Pembentukan Malaysia diharap dapat
menjamin satu kedudukan politik yang kukuh /
disegani
H5c Kerjasama ekonomi dan sosial dapat
diwujudkan
H5d Memerlukan kerjasama antara British
dengan rakyat tempatan
(b) Jelaskan tanggungjawab anggota Suruhanjaya
Cobbold berhubung dengan pembentukan
negara Malaysia.
F1 Terdiri daripada tiga orang pegawai
British / Lord Cobbold, Sir Anthony Abell,
David Watherstone
F2 Wakil tempatan terdiri daripada Dato’
Wong Pau Nee,Tan Sri Ghazali Shafie
F3 Meninjau pendapat rakyat Sabah dan
Sarawak tentang gagasan Malaysia.
F4 Membuat penilaian terhadap pendapat
rakyat Sabah dan Sarawak.
F5 Mengemukakan cadangan rakyat Sabah dan
Sarawak kepada kerajaan British
F6 Menerima memorendem yang dikemukakan
oleh pelbagai pertubuhan
F7 Mengemukakan laporan memorendem kepada
kerajaan British
F8 Melaporkan bahawa satu per tiga
penduduk Sabah dan Sarawak menyokong
gagasan Malaysia tanpa syarat
F9 Satu per tiga rakyat Sabah dan Serawak
menyokong dengan syarat kepentingan
mereka harus dilindungi
F10 Satu per tiga rakyat Sabah dan Serawak
menginginkan kemerdekaan sebelum
menyertai Malaysia
F11 Mencadangkan perlembagaan Malaysia
berasaskan perlembagaan PersekutuanTM
F12 Sabah dan Sarawak diberikan kuasa
menentukan dasar imegrisennya
F13 Bahasa Melayu dijadikan bahasa
kebangsaaan
F14 Jaminan terhadap hak dan kedudukan
bumiputra Sabah dan Sarawak
F15 Pemberian nama Malaysia kepada negara
baru yang dibentuk
F16 Penentuan tarikah penubuhan Malaysia
(c) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah negara
Malaysia berjaya
dibentuk walaupun pada mulanya
mendapat tentangan yang kuat dari dalam dan
luar negara
?
F1 Usaha gigih yang dijalankan oleh
kerajaan persekutuanTanah Melayu secara
berterusan
F2 Usaha Perti Perikatan Tanah Melayu
membentuk parti-parti yang menyokang
pembentukan Malaysia
F3 Penduduk Sabah dan Sarawak lebih suka
menyertai persekutuan Tanah Melayu
daripada menanggotai Indonesia
mahupun Filiphina
F4 Memperlihatkan ciri-ciri kepimpinan
tokoh politik di Tanah Melayu,Sabah dan
Sarawak serta Singapura
F5 Berjaya menangkis tentangan daripada
Indonesia dan Filiphina
F6 Berjaya menangkis tekanan daripada
pihak komunis
F7 Wujudnya diplomasi politik yang tinggi
antara kerajaan Persekutuan Tanah Melayu
dengan kerajaan British
F8 Melibatkan kerjasama serantau/ASA/
MAPHILINDO
F9 Melibatkan kerjasamaa antarabangsa/Pertubuhan
Komanwel
F10 Kebijaksanaan pemimpin yang berjaya
mengelakkan pertumpahan darah
F11 Hasil rundingan pakatan murni dan tolak
antara kaum/penduduk
F12 Kerjasama yang diberikan oleh rakyat
negara anggota untuk memastikan
kedaulatan negeri terjamin
F13 Perjanjian Malaysia mengambil kira
kepentingan semua negeri anggota
( Mana-mana jawapan yang munasabah)
10(a)
Jelaskan
langkah-langkah yang diambil oleh
kerajaan untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai Bahasa
Kebangsaan
F1 Penubuhan
Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP)
F2 Melancarkan
Minggu
F3 Bulan Bahasa
F4 Slogan
“Bahasa jiwa Bangsa”
F5 Sekolah
menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
F6 Sekolah
Alam Shah, Sekolah Seri Puteri ,Sekolah Sultan Abdul Halim, Kedah
F7 Meluluskan
Akta Bahasa Kebangsaan
F8 Bahasa
pengantar di sekolah rendah Inggeris telah ditukarkan kepada bahasa
kebangsaan
F9 Penubuhan
Universiti Kebangsaan Malaysia
F10 Bahasa
Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan bahasa
Inggeris
F11 Bahasa Melayu digunakan di mahkamah
F12 Termaktub dalam Perkara 152 perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
1957
F13 Akta Bahasa Kebangsaan
b Jelaskan bagaimana sukan menjadi alat
perpaduan di Malaysia.
[
6 markah )
F1 penyertaan
dalam sukan tanpa mengira ideologi
F2 dapat
menyemarakkan semangat patriotik di kalangan rakyat
F3 aktiviti
sukan tidak menghadkan penyertaan kepada sesuatu kaum sahaja
F4 aktivit
sukan membuka peluang seluas-luasnya kepada mereka yang berminat
F5 peringkat
sekolah, sukan merupakan aktiviti sukan yang digalakkan
F6
Majlis Sukan
sekolah-sekolah ditubuhkan di peringkat daerah, negeri dan
kebangsaan
F7 Temasya
Sukan Malaysia ( SUKMA ) diadakan dua tahun sekali
F8
SUKMA
dapat mengeratkan perpaduan antara kaum / hubungan antara
negeri
( Mana-mana
jawapan yang munasabah)
(c) Mengikut pendapat anda, apakah
kepentingan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan
[6 markah)
F1 Menjadi panduan
dalam membentuk dan mengekalkan identiti negara Malaysia
F2 Bertujuan
memperkukuh perpaduan melalui kebudayaan
F3 Memupuk
dan memelihara keperibadian kebangsaan
F4 Memperkaya
dan mempertingkat kualiti kehidupan dari aspek kemanusiaan
F5 Memperkaya
dan mempertingkat kualiti kehidupan dari aspek kerohanian
F6 Mempertingkat kualiti kehidupan seimbang dengan pembangunan
sosio ekonomi
F7 kebudayaan
rakyat asal rantau Melayu sebagai tunjang
F8 unsur-unsur
kebudayaan lain yang wajar dan sesuai boleh diterima
F9 Islam
sebagai unsur yang terpenting
( Mana-mana
jawapan yang munasabah)
11 Huraikan
faktor-faktor yang menentukan penggubalan
dasar luar Malaysia
berdasarkan aspek berikut
Faktor Sejarah
F1 Menjalin hubungan dengan negara luar sejak Kesultanan Melayu
Melaka
F2 Hubungan luar berbentuk hubungan perdagangan
seperti China, Arab,
Siam dan negeri-negeri di Kepulauan Melayu
F3 TerjIlan hubungan dengan negeri-negeri Melayu serumpun
F4 Malaysia menyertai negara-negara Komnwel
F5 Meneruskan hubungan diplomatik dengan
Britain, Australia dan New Zealand
F6 Malaysia diancam komunis / Parti Komunis
Malaya
F7 Ancaman menggugat keselamatan negara
F8 Dorong Malaysia amal dasar pro Barat dan
anti komunis
F9 Malaysia belum mempunyai keupayaan
pertahanan
Mana-mana 3 x 1 m
Faktor Politik
F1 Malaysia mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi
berparlimen
F2 Malaysia berhak tentukan hala tuju dan masa depan sendiri
F3 Malaysia tekankan pemeliharaan kedaulatan negara-negara lain.
F4 Malaysia sokong Palestin mewujudkan keamanan di rantau Asia
Barat
F5 Malaysia berpegang teguh kepada prinsip dan piagam PBB
yang menekankan usaha memelihara keamanan dunia
F6 Menyokong segala resolusi PBB dalam mencapai dan kekalkan
keamanan dunia
Mana-mana 3 x 1
Faktor Demografi
F1 Menjalin hubungan diplomatik dengan negara-negara Islam
sejajar dengan
penduduknya yang beragama Islam
F2 Islam
tidak mengadakan hubungan diplomatik dengan negara Israel kerana menindas
penduduk Palestin
F3 Rakyat Malaysia terdiri pelbagai kaum dan agama
F4 Memberi kebebasan rakyat mengamalkan budaya hidup dan agama
masing-masing
F5 Mengamalkan konsep perpaduan
F6 Komited terhadap hak asasi manusia
F7 Menentang dasar Apartheid yang diamalkan di Afrika Selatan
TF8 idak mengadakan hubungan diplomatik dengan negara tersebut
Mana-mana 3 x 1
(b) Pada pandangan
anda, mengapakah negara kita perlu terus menjalin
hubungan baik dengan negara luar?
F1 Mengekalkan
kestabilan politik / negara /serantau/dunia
F2 Meningkatkan
kerjasama/kemajuan/ekonomi
F3 Meningkatkan
kemajuan sains / teknologi
F4 Memastikan
kemajuan negara berterusan
F5 Menarik
kemasukan pelabur-pelabur asing
F6 Memajukan
bidang perindustrian/perladangan negara
F7 Meluaskan
pasaran eksport keluaran negara
F8 Mendapat
pertukaran teknologi
F9 Membantu
mengekalkan keamanan dunia sejagat
F10 Mengelakkan
pergolakan/pergeseran/krisis antara negara-negara
F11 Mengekalkan
persefahaman
F12 Meneruskan
hubungan diplomatik
F13 Membina
semangat setiakawan
F14 Membuka
peluang pekerjaan
F15 Membantu
meningkatkan prasarana
F16 Menjalin
kerjasama dalam bidang perubatan/kesihatan
( Mana-mana jawapan yang munasabah)
(c) Berikan cadangan
anda untuk meningkatkan keberkesanan hubungan sesebuah negara dengan negara
lain
F1 Anggota
perlu bersatu dalam menjaga kepentingan bersama
F2 Bantu
membatnu bila diserang musuh
F3 Sering
mengadakan mesyuarat
F4 Kerjasama
dalam ekonomi
F5 Kerjasama
pertahanan
F6 Kerjasama
ekonomi
F7 Kerjasama
politik
F8 Pertukaran
budaya
F9 Hormati
kedaulatan negara lain
F10 Bertindak
satu suara
Comments (0)
Post a Comment