SEJARAH SPM 2013 CONTOH SOALAN SPM SEJARAH DAN SKEMA
Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Alhamdulillah 17 Ramdhan 1434 bersamaan 26 Julai 2013, SMK Lepar Hilir yang terletak di Gambang, Kuantan Pahang sedang Cuti Umum. Di kesempatan hari cuti ini saya mengemaskini kesemua blog-blog pendidikan yang saya kendalikan dan yang Puan Siti Mariam Binti Baharudin amanahkan saya kendalikan.
Alhamdulillah sejak blog ini dibina hanya beberapa bulan telah ada lebih 20 ribu pengunjung ke blog ini. Bagi saya ia satu jumlah yang banyak kerana saya tiadak mempunyai masa untuk 'berblogwalking' memperkenalkan blog ini ke khalayak pelayar internet. Ini kerana saya perlu uatamakan tugas hakiki saya di alam nyata. Cuma harapans aya sudi kiranya kepada pelayar blog ini tinggalkan komen membina di sini, kerana berdasarkan statistik blog ini, ramai pelayar blog ini yang telah mendapat manfaat. Bahan di blog ini juga sedia untuk dicopy paste asalkan untuk tujuan pendidikan.
Di sini ada soalan Sejarah. Kepada pelajar-pelajar SMKLH pelayar blog cikgukaunseling, semoga entry ini bermanfaat.
1.         a)         Namakan binaan yang dihasilkan oleh
tamadun di atas.
TAMADUN YUNANI
F1     Acropolis 
F2     Parthenon 
F3     Pantheon 
TAMADUN ROM
F4    Colloseum 
F5 Aqueduct 
TAMADUN INDIA
F6     Great Bath 
TAMADUN CHINA
F7        Tembok Besar China 
 (b)      Senaraikan sumbangan tamadun China dalam
aspek pendidikan.
F1        Pendidikan untuk
lulus peperiksaan awam 
F2         peringkat
pendidikan/rendah/menengah/tinggi 
F3        peringkat rendah mengenal/ menghafal tulisan Ideogram 
F4        dan 9 buah buku suci tanpa faham maknanya 
F5         peringkat
menengah, tumpuan terhadap karangan dan sastera 
F6         peringkat tinggi, tumpuan
untuk terjemah buku suci 
F7        Peperiksaan awam
mempunyai 3 tahap 
F8         tahap pertama/Hsiu
Tai 
F9         tahap kedua/Chun
Jen 
F10      tahap ketiga/Chin
shih 
F11      tahap pertama
setaraf Ijazah pertama 
F12      tahap kedua setaraf
Sarjana 
F13      tahap ketiga setaraf
doktor falsafah 
F14      peperiksaan tahap
pertama di daerah 
F15      peperiksaan tahap
kedua di ibu kota daerah 
F16      peperiksaan tahap
ketiga di ibu kota empayar/istana/hadapan Maharaja 
F17       lulus tahap pertama
menjadi pegawai kerajaan 
F18      lulus tahap ketiga
menjadi pendidik 
F19      tahap pertama
diadakan 2 kali dalam masa 3 tahun 
F20     tahap kedua dan
ketiga diadakan 1 kali dalam masa 3 tahun 
F21      sistem peperiksaan
awam China dalah yang tertua 
( c)       Nyatakan ciri-ciri
pendidikan tamadun India
Pendidikan India 
F1         Pendidikan bermula
pada zaman vedik 
F2        agama Hindu sebagai
teras 
F3        didominasi oleh kaum
lelaki 
F4        kaum wanita tidak
berpeluang terima pendidikan 
F5        pembelajaran
kitab-kitab Veda 
F6        bahasa sanskrit
sebagai medium pengajaran 
F7        kaedah hafalan 
F8        menyediakan
manusia menghadapi hari selepas mati 
F9        nilai-nilai
murni dalam agama
F10      Pendidikan
Tinggi 
F11     
kolej Brahman 
F12      Universiti Nalanda 
F13      mencapai taraf
Brahmin 
F14      hafal buku agama 
F15     yang mengandungi    ritual/mantera/lagu-lagu agama 
F16    pelajari karya
saintifik/ falsafah 
F17    meningkatkan ilmu
sains 
F18     mengatasi buta huruf 
F19     mendapatkan jawatan 
(d)       Berikan cadangan
anda bagi meningkatkan kualiti pendidikan negara kita bagi menjamin kecemerlangan
yang berterusan
F1       Kajian semula sistem pendidikan kebangsaan 
F2       Semakan
kurikulum/kurikulum yang memenuhi pasaran kerja 
F3       Memperkasa Sekolah Bestari 
F4      Memperbanyak Sekolah Wawasan 
F5      Memperkasa
sekolah sukan/Sekolah Sukan Bukit Jalil/ Sekolah Sukan Bandar Penawar 
F6      Sekolah Amanah 
F7       Penekanan aspek
mental dan fizikal 
F8       Penguasaan
ICT/komputer/internet 
F9      Pemantapan KSSR 
F10     Dasar MBMMBI 
F11     Pemantapan program
LINUS 
F12     Dasar 1Murid 1Sukan
1Malaysia 
F13    Sekolah permata 
F14    Memperbanyak sekolah Seni 
F15     Kelengkapan prasarana
ICT 
F16     Prasarana dalam bilik
darjah yang lengkap/kelas kondusif 
F17    Memperbanyak institusi
pengajian tinggi 
F18    Sistem sekolah satu
sesi 
F19    Sistem persekolahan
percuma 
F20    Nisbah murid dalam
kelas yang kecil 
F21    Skim makanan percuma
untuk pelajar 
F22    Kupon tuisyen yang
menyeluruh untuk para pelajar 
F23    Kemudahan untuk
menyediakan bahan P&P yang lengkap 
F24   Peningkatan profesion
perguruan yang berterusan 
(Mana-mana jawapan munasabah)
(e)         Pada pendapat anda ,bagaimanakah melahirkan
masyarakat yang maju dan saintifik selaras dengan cabaran Wawasan 2020
F1         Literasi
ICT/internet/komputer 
F2         Latihan pemasangan
peralatan ICT di sekolah 
F3        Pengajaran dan
pembelajaran berpusatkan murid 
F4        Berfikiran
progresif/maju ke depan 
F5        Berfikir secara
kritis dan kreatif/KBKK 
F6        Menyerap segala
perubahan persekitarannya 
F7        Menguasai ilmu sains
dan teknologi 
F8        Mengekalkan budaya
ilmu 
F9         Inovatif 
F10       Pertukaran teknologi
dengan negara-negara luar 
F11      Mahir menggunakan
gajet-gajet terkini 
F12      Futuristik 
F13      Memudahkan urusan
mempaten hak cipta 
F14       Institusi pendidikan
berfokus kemahiran 
F15       Penyelidikan dan
Pembangunan/R&D 
F16      Kempen hari inovasi
negara 
F17      Sokongan daripada
syarikat swasta 
F18      Bandar
pintar/Putrajaya/cyberjaya/KLCC 
F19      Pertandingan reka cipta /robotik 
(Mana-mana jawapan munasabah)
2.
( a )      Namakan dua suku Arab Madinah yang
terlibat dalam perjanjian tersebut.
F1        Aus
F2        Khazraj
b)                                                       
Isi Perjanjian Aqabah Pertama
F1        Beriman kepada Allah dan Rasul
F2        Berjanji akan membantu perjuangan Nabi
Muhammad saw.
F3        Meninggalkan amalan Jahiliah
            Isi Perjanjian Aqabah Kedua
F4        Suku Aus dan Khazraj
memeluk Islam
F5        Mengukuhkan taat
setia kepada Nabi Muhammad   s.a.w
F6        Menjemput Nabi
Muhammad s.a.w dan orang Islam berhijrah ke Madinah
F7        Orang Madinah
menyediakan tempat tinggal
F8        Jaminan keselamatan
untuk baginda dan umat Islam
F9        Kesediaan
mempertahankan Islam                
                                                                    Mana-mana 2 x 1 m
( c
)      Berdasarkan pengetahuan sejarah
anda, apakah kesan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua ?
F1        Islam tersebar ke
Madinah
F2        Nabi Muhammad s.a.w
dan umat Islam Makkah berhijrah ke Madinah
F3        Madinah menjadi
tapak penyebaran Islam 
F4        Keselamatan orang
Islam Makkah terjamin semasa berada di Makkah
                                                                                                            Mana-mana
3 x 1 m
( d
)     Jelaskan iktibar yang boleh diambil
daripada kejayaan Nabi Muhammad S.A.W memeterai Perjanjian Aqabah Pertama dan
Perjanjian Aqabah Kedua yang membawa kepada pembukaan semula kota Makkah pada
tahun 630 M.
F1        Prihatin
F2        Kesabaran
F3        Kerjasama atau permuafakatan
F4        Toleransi
F5        Bertanggungjawab
F6        Perpaduan
                                                            Mana-mana
3 x 1 m
3a        Maksud Imperialisme
F1        Dasar sesebuah negara meluaskan pengaruh
dan wilayahnya 
F2         Menjajah negara lain untuk kepentingan
tertentu/ekonomi
b           Ciri Birokrasi Barat
F1        Penubuhan
kerajaan pusat/penyatuan wilayah
F2        Gabenor
Jeneral/Pesuruhjaya Tinggi ketua pentadbir tanah jajahan
F3        Pentadbiran tempatan
dikendalikan oleh pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai Barat/Pusat
pentadbiran daerah
F4        Perlaksanaan
pentadbiran melalui biro
F5        Penubuhan
jabatan kerajaan/jabatan pelajaran/pertanian
F6        Penubuhan
Dewan Tempatan
F7        Pengenalan
undang-undang Barat
F8        Pegawai
Barat sebagai  Ketua biro
F9        Pemerintah
tempatan dipaksa menerima penasihat/residen dari Barat
C         Kesan
Birokrasi Barat
F1        Melantik Gabenor Jeneral/Pesuruhjaya Tinggi sebagai pentadbir
pusat
F2        Menghapuskan jawatan pembesar tradisional di peringkat pusat
F3        Raja kehilangan kuasa
F4        Memansuhkan fungsi raja sebagai penaung agama di Burma
F5        Menjalankan pentadbiran melalui biro yang diketuai oleh
pegawai Barat
F6        Memperkenalkan undang-undang Barat
F7        Meluluskan undang-undang bagi tanah jajahan di negara mereka
F8        Memperkenalkan sistem kehakiman Barat
F9        Melaksanakan sistem pungutan cukai
F10      Memaksa raja menerima penasihat Barat
F11      Pembesar kehilangan kuasa/diambil alih oleh residen/penasihat
F12      Kedudukan agama Islam terancam
F13      Pembinaan balai polis
F14      Kemunculan gerakan nasionalisme
d          Pada
pendapat anda, mengapakah kuasa Barat memperkenalkan perubahan pentadbiran di
tempat yang dijajah ?
F1        Untuk
menguasai ekonomi tanah jajahan
F2        Menguasai
pentadbiran
F3        Memudahkan
perluasan pengaruh
F4        Mengekalkan
kuasa politik
F5        Mendapatkan
cukai
F6        Menyebarkan
agama Kristian
F7        Meluaskan
jajahan takluk
F8        Menyebarkan
budaya Barat
F9        Menguasai
jabatan kerajaan
F10                  
Menghapuskan kuasa raja dan pembesar
            (Mana-mana
yang munasabah)
e    
Bagaimanakah generasi muda kini dapat mempertahankan kedaulatan Malaysia
F1        Setia akan pemimpin
/Yang Dipertuan Agong 
F2        Menghayati sejarah
perjuangan para pejuang negara 
F3        Menjayakan setiap
kempen penyatuan/integrasi kaum 
F4        Bersatu-padu 
F5        Patuh akan
undang-undang/peraturan 
F6        Menghormati
lambang/simbol negara 
F7        Patuh akan
perlembagaan negara 
          
              (mana-mana munasabah)
4a        Namakan  tokoh 
yang terlibat dalam suruhanjaya tersebut
F1        Lord
Reid
F2        Sir
Ivor Jenning
F3        Sir
William Mc Kell
F4        Tuan
B. Malik
F5        Tuan
Abdul Hamid
b          Peranan Suruhanjaya Reid
F1        Bincang perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
F2        Susun perlembagaan PTM 1957
F3        Rangka perlembagan PTM 1957
F4        Mengkaji isu-isu 
F5        Menerima memorendum daripada pelbagai pihak
F6        Menerbitkan cadangan perlembagaan
F7        Menghantar cadangan kepada Parlimen British
F8        
Menghantar cadangan ke Majlis Mesyuarat Perundangan Persekutuan untuk disahkan
c          Nyatakan dua isu yang menjadi panduan
suruhanjaya ini dalam menjalankan tugasnya.                                                                                                                     
F1         Pembentukan sebuah
kerajaan persekutuan yang kuat
F2         Pemberian kuasa autonomi kepada negeri dalam
bidang tertentu
F3        Kedudukan
raja-raja Melayu
F4        Hak
istimewa orang Melayu
F5        Pewujudan
satu bangsa Persekutuan Tanah Melayu
d          Mengambil kira kepentingan
semua rakyat
F1        Raja-raja Melayu menerima kerakyatan jus soli
F2        Orang
bukan Melayu mengiktiraf kedudukan istimewa orang Melayu dalam perlembagaan
F3        Dasar
melindungi orang Melayu dan bumiputera dalam pendidikan dan sebagainya
F4        Agama
Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F5        Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan
                        (
mana-mana jawapan yang munasabah)
e          Cabaran anggota Suruhanjaya Reid
F1        Orang
Melayu menolak kerakyatan Jus Soli
F2        Kedudukan
Agama Islam
F3        Kedudukan
Bahasa Melayu
F4        Persetjuan
pertubuhan politik
F5        Perpaduan
kaum di Tanah Melayu 
( mana-mana jawapan yang munasabah)
5.         Tamadun Hwang Ho menjadi salah sebuah tamadun
awal dunia kerana corak pemerintahannya yang bersistematik.
   (a)     Jelaskan
sistem pemerintahan tamadun Hwang Ho.                               
   [6 markah]                                                                                        
             
F1        Sistem
pemerintahan beraja /monarki
F2        Pengganti raja dilantik daripada
kalangan saudara lelaki yang muda/anak lelaki raja
F3        Raja-raja
Shang mempunyai kewibawaan politik,ekonomi,sosial dan agama
F4        Raja
berkuasa di kawasan pusat pentadbiran
F5        Kuasa
raja merupakan mandat dari tuhan
F6        Raja
Shang tidak perlu mendapatkan pengesahan politik
F7        Raja
Shang keturunan pemerintah agama.
F8        Masyarakat percaya jika raja adil
kerajaan dan rakyat hidup makmur dan sejahtera / direstui tuhan
F9        Pemerintah
shang kehilangan mandat kerana mereka berlaku zalim
F10      Bangsawan
dan pegawai kerajaan membantu raja
F11      Membantu
raja memerintah bagi wilayah luar pusat pentadbiran
F12      Bertanggungjawab
mentadbir wilayah
F13      Mewujudkan
sistem pentadbirannya sendiri
F14      Memungut
cukai,pertahanan dan undang-undang
Pentadbiran wilayah
F15      Raja
Dinasti Chou membahagikan pemilikan tanah kepada wilayah-wilayah
F16      Melantik
pembesar tempatan/pembesar feudal mengendalikan disetiap wilayah
F17      Raja
Chou dibantu oleh ketua menteri
F18      Dibantu oleh enam badan yang mengurus soal
pertanian / tentera / upacara agama /kerja awam / hal ehwal
monarki/undang-undang
F19      Mengikat
pembesar temapatan melalui ikrar taat setia
F20      Pembesar
dikehendaki memberi hadiah kepada Raja-raja Chou
F21      Hadiah
seperti kereta kuda/senjata gangsa/hamba/ binatang/Melindungi raja/
Memberi bantuan
tentera semasa perang
F22      Diberi
hak bertindak sebagai ketua agama dalam upacara pengorbanan
F23      Mengamalkan
sistem pemerintahan bercorak dinasti
F24      Bermula
dengan Dinasti Hsia ,Dinasti Shang dan Dinasti Chou
(b)  Terangkan sumbangan tamadun
Hwang Ho dalam bidang ekonomi dan sosial.                                                      
                                                                                                                         [10 markah]
EKONOMI
F1        Pembangunan
pertanian
H1a     Pembinaan
sistem pengairan
H1b     Pembinaan
terusan
H1c     Mengairi
kawasan pertanian
H1d     Mengelakkan
berlakunya banjir
F2        Teknologi
pertanian
H2a     Teknologi
pembajakan/penciptaan cangkul/Sabit
H3b     Menggunakan
batas untuk penanaman
H3c     Penggunaan
alat pertanian  diperbuat daripada besi
SOSIAL
F3        Sistem
tulisan
H3a     Masih
digunakan oleh orang China sehingga hari ini
H3b     Penggunaan
secara meluas
H3c     Dalam
bidang penulisan dan percetakan
H3d     Diajar
di sekolah-sekolah di China
H3e     Penggunaannya
oleh orang Korea dan Jepun
F4        Sistem
kepercayaan
H4a     Pemujaan
roh nenek moyang
H4b     Unsur
pemujaan dari Dinasti Shang diteruskan mengikut kesesuaian masa
H4c     Unsur korban manusia
digantikan dengan unsur makanan / duit kertas / barang perhiasan
H4d     Konsep
Yin / kuasa pasif dan Yang / kuasa aktif masih terdapat sehingga sekarang
H4e     Percaya bahawa alam
semesta dan kejadiannya terdiri daripada dua unsur yang saling melengkapi
H4f      Konsep Feng Hsui /
hubungan antara manusia dengan alam sekitar berlandaskan falsafah Taoisme
F5        Sistem
Kalendar
H5a     Terdapat
30 hari dalam sebulan
H5b     360
hari dalam setahun
H5c     Raja
menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam dan menuai
H5d     Menggunakan kalendar
untuk aktiviti harian / upacara perkahwinan / perburuan / pengkebumian
F6        Falsafah
Perang Sun Tzu
H6a     Karyanya
the Art of War
H6b     Membicarakan
selok belok perang
H6c     Bagaimana
menangani musuh
H6d     Diaplikasikan
pula sebagai tektik dalam urusan perniagaan pada hari ini
C         Berdasarkan   kemajuan pertanian tamadun Hwang Ho,
bagaimanakah anda dapat meningkatkan pencapaian pertanian di negara ini.
F1        Membina sistem pengairan yang baik di
kawasan pertanian
F2        Memajukan tanah-tanah  terbiar untuk tujuan pertanian
F3        Menggunakan bijih benih yang berkualiti
F4        Menggunakan teknologi /peralatan
pertanian yang moden
F5        Penggunaan baja yang bersesuaian
F6        Mendapatkan pasaran pertanian secara
meluas
F7        Mendapatkan bantuan modal daripada
kerajaan
F8        Menggunakan teknik penanaman yang betul
F9        Mendapatkan khidmat nasihat daripada
agensi/pakar pertanian
F10      Menjadikan produk pertanian barangan
komersial
F11      Pertanian adalah perniagaan
Mana-mana jawapan yang
munasabah
Mana-mana
4 x 1 m
6.          (a)       Nyatakan enam sebab Melaka muncul sebagai pusat perdagangan
yang penting menjelang abad ke-15.                            
    [6 markah]
F1        Kedudukan
Melaka yang sangat strategik
F2        Kehadiran
ramai pedagang asing
F3        Melaka menjadi pusat
perdagangan rempah
F4        Pentadbiran
yang licin dan teratur
F5        Mewujudkan jawatan laksamana bagi
menjaga urusan kelautan
F6        Mewujudkan
jawatan syahbandar sebagai ketua pelabuhan
F7        Syahbandar bertanggungjawab terhadap hal
ehwal perdagangan
F8        Undang-Undang
Laut Melaka digubal dan menjadi Landasan untuk dipatuhi.
F9        Sistem
sukatan dan timbangan telah diperkenalkan.
F10      Perdagangan dilakukan melalui kaedah pertukaran
barang dan kaedah jual beli
(b)       Penggunaan
mata wang sebagai perantaraan nilai barangan secara langsung memudahkan
perdagangan dan urusan jual beli.
Terangkan
 penggunaan
mata wang di negeri-negeri Melayu  sejak
zaman Kesultanan Melayu Melaka.                                   
                                                               
[8 markah]
F1        Mata wang timah digunakan di
Melaka
H1a    berbentuk bulat
H1b    beratnya satu kati lapan tahil
H1c    nama sultan dan tarikh Islam tertera pada
mata wang
F2        Mata wang dari Pasai, Hormuz dan Cambay boleh
digunakan di Melaka
F3        Mata wang timah digunakan di Johor
H3a     dikenali sebagai wang katun
H3b     berbentuk bulat atau segi enam
H3c     tidak mempunyai tarikh tetapi mempunyai
tulisan Arab
F4        Negeri Kedah menggunakan mata wang timah
H4a     berbentuk ayam jantan hinggap di atas
cincin
H4b     boleh dipatahkan dan digunakan secara
berasingan
F5        mata wang emas juga digunakan di Kedah ,
Johor dan Kelantan
H5a     Wang emas Johor digunakan
sejak zaman Sultan Alauddin Riayat Shah – 1527
H5b     wang
emas Johor dikenali sebagai kupang
(c)        Nyatakan sistem
percukaian yang diamalkan di Melaka.
                                                                                                               [6 markah]
F1        Pedagang
dikenakan cukai terhadap barangan dagangan sebelum urusan perdagangan dilakukan
F2        Cukai
tetap/import ditetapkan oleh pemerintah
F3        Pedagang
dari India, Ceylon, Arab, Siam dan Pegu dikenakan cukai enam peratus daripada
nilai barangan
F4        Pedagang
dari Jepun dan China dikenakan cukai sebanyak lima peratus.
F5        Beras dan
makanan tidak dikenakan cukai
F6        Orang
asing yang menetap di Melaka dikenakan cukai
F7        Orang
asing dari Kepulauan Melayu dikenakan cukai diraja sebanyak tiga peratus
F8        Orang
asing lain dikenakan cukai enam peratus
F9        Amalan
riba tidak dibenarkan
F10      Golongan
ceti yang memberi pinjaman wang dibenarkan menjalankan aktiviti mereka
F11      Golongan
kaya disaran membayar zakat harta
7.         a)      Nyatakan 
aspek  penting dalam undang-undang
tanah berkonsepkan barat yang diperkenalkan oleh British  di Tanah Melayu.     
F1        Tanah mesti direkodkan secara bertulis.
F2        Membahagikan tanah mengikut kegunaan dan
nilai komersialnya.
F3        Menetapkan individu atau syarikat yang
ingin mengusahakan tanah membuat permohonan di pejabat tanah.
F4        Masyarakat tempatan perlu mendapat
kebenaran daripada pejabat tanah untuk mengutip sumber hutan.
F5        Residen negeri berkuasa menentukan
jumlah kawasan konsesi tanah yang akan diberikan kepada pemodal.
F6        Semua urusan seperti jual beli, cukai,
sewa tanah, barang keperluan dan perkhidmatan dibayar dengan wang. 
b)         Terangkan  dasar tanah
British yang digunakan untuk melindungi kepentingan penduduk peribumi.
F1        Melalui
Akta Tanah Simpanan Melayu (ATSM), 
H1a     Residen berkuasa
mengisytiharkan mana-mana kawasan tanah orang 
Melayu sebagai tanah simpanan Melayu.
H2a     ATSM bertujuan
menyelamatkan tanah tersebut daripada di jual, dipajak ,di gadai atau ditukar
milik.
F2        Land
Order diperkenalkan di Sarawak 
H2a     untuk melindungi hak
milik tanah peribumi/pemilik komuniti daripada dicerobohi pengusaha Cina untuk
pertanian.
F3        Land
Settlement Order 
H3a     Pemindahan
hak milik tanah hanya boleh dibuat melalui pewarisan
H3b     memberi perlindungan
kepada tanah  peribumi daripada dipajak,
dipecahkan dan dijual kepada orang  luar.
F4        Land
Order 1948
H4a     Tanah
di Sarawak dibahagikan kepada tiga bahagian, 
H4b     iaitu  tanah campuran,  tanah simpanan dan tanah pedalaman      
H4c     Golongan
imigran hanya mempunyai hak terhadap tanah campuran 
F5        Proklamasi
III di Sarawak
H5a     Perlindungan Hak
Peribumi menetapkan kepentingan hak milik tanah peribumi adalah di bawah kuasa
Pegawai Daerah (PD)
H5b     Segala urusniaga tanah
dengan orang Eropah perlu dimaklumkan kepada ketua peribumi
H5c     Penduduk peribumi
berhak menuntut ganti rugi terhadap tanah 
yang dijual kepada orang asing.
c)         Apakah
sebab tanah begitu berharga bagi masyarakat Melayu
F1        Tanah sumber ekonomi
F2        Tunggak kuasa politik
F3        Mencerminkan kedudukan sosial pembesar
Melayu
F4        Tanah boleh diwarisi oleh generasi yang
terkemudian
8(a)                        Jelaskan pelaksanaan
Undang-Undang Tubuh Negeri Terengganu
F1        Mengekalkan amalan sistem monarki
F2        Memberikan kedudukan istimewa kepada
agama Islam sebagi agama negeri
F3        Pemerintahan beraja berperlembagaan
F4        Pemerintah mesti beragama Islam
F5        Berbangsa Melayu
F6        Lelaki
F7        Merupakan waris sultan memerintah
Terengganu
F8        Sultan dibantu oleh Majlis Mesyuarat
Kerajaan
F9        Dibantu oleh Jemaah Menteri
F10      Menteri yang menganggotai Mesyuarat
Kerajaan mestilah beragama Islam
F11      Berbangsa Melayu
F12      Rakyat Terengganu
F13      Mengaku taat setia kepada Sultan/ kerajaan
F14      Menteri Besar dilantik oleh Sultan
F15      Menteri Besar mengetuai Majlis Mesyuarat
Kerajaan
F16      Jemaah Menteri  memilih Naib Menteri Besar setelah diperkenan
oleh Sultan
F17      Ahli Mesyuarat Kerajaan bertanggungjawab
membantu Sulta/Jemaah Menteri
F18      Menggubal undang-undang/peraturan negeri
F19      Menjaga kebajikan rakyat
F20      Menjaga keamanan negeri
F21      Menjalinkan hubungan persahabatan dengan
negeri lain
F22      Waris Sultan/Menteri dilarang mengkhianati
pemerintah negeri
F23      Ditegah menyerahkan negeri kepada kuasa
lain
b          Mengapakah
sistem pemerintahan di Negeri Sembilan dikaitkan dengan ciri demokrasi dan konsep
Persekutuan
                                                                       [ 7 markah ]
Bersifat demokrasi
F1        Sistem pemerintahan berdasarkan Adat
Pepatih
F2        Kedaulatan berada di tangan rakyat
F3        Perlantikan pemimpin dibuat daripada
peringkat paling bawah
F4        Yang Dipertuan Besar tidak berhak melantik
pembesar
F5        Setiap keputusan Yang Dipertuan Besar
adalah berdasarkan perundingan dengan Undang
F6        Yang Dipertuan Besar dilpilih oleh
Undang
F7        Undang dilantil oleh Lembaga
F8        Lembaga dilantik oleh Buapak
F9        Buapak pula dilantik oleh Anak Buah
F10      Tidak mengamalkan kuasa mutlak 
F11      Mengagihkan kuasa kepada individu mengikut
peringkat
                               Bersifat Persekutuan
F12      Digabungkan dari sembilan
buah negeri
F13      Telah mempunyai raja
sendiri/ Raja Malewar
F14      Raja bergelar Yamtuan Besar
bersemayam di Seri Menanti
F15      Melahirkan peraturan hidup
seperti kepentingan bersama
F16      Semangat bergotong royong
F17      Semangat permuafakatan
F18      Sikap saling menghormati
anatara satu sama lain
F19      Semangat Kerjasama anatara
suku semasa memilih pemimpin 
c          Anda seorang Pengerusi Persatuan
Sejarah di sekolah, cadangkan aktiviti yang boleh mengukuhkan sistem
pemerintahan negara kita
                                                                                                                        [
5 markah]
F1        Menyemai semangat
patriotik dalamkalangan pelajar
F2        Menghormati  lambang-lambang kebesaran
F3        Menghayati rukun negara
F4        Menganjurkan pertndingan
bahas/pidato/syarahan berkaiatan Yang Dipertuan Agong/Raja
F5        Lawatan ke Muzium di raja
F6        Mencari maklumat di
internet berkaiatan dengan perlembagaan/pemimpin
F7        Menghasilkan buku skrap
mengenai institusi raja
F8        Menggantung gamabar Yang
di Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu
F9        Meraikan hari keputraan
Sultan /Agong
F10      Kembara Tengku Mahkota
dibukukan
                               (Mana-mana
jawapan yang munasabah)
9 (a)      Terangkan cadangan-cadangan ke arah
pembentukan Malaysia  1963     
F1        Cadangan oleh Lord Brassey , Pengarah
Syarikat Borneo Utara
H1a     Mencadangkan
agar kerajaan British mengabungkan Serawak dan Sabah dengan Negeri-negeri
Melayu dan Negeri-negeri Selat
F2       Cadangan dari Sir Malcom Mc Donald
Gabenor Jeneral Asia Tenggara
H2a     Mencadangkan supaya Serawak, Sabah,
Singapura, Brunei dan Persekutuan Tanah   
          
Melayu digabungkan
F3      Cadangan daripada pemimpin Singapura
H3a    Lee Yew Hock / David Marshall pada tahun
1955
H3b    Lee
Kuan Yew mendesak British supaya berunding dengan Tunku Abdul Rahman      
             mengabungkan Singapura dengan
Persekutuan Tanah Melayu 
H3c       Idea ini ditolak oleh TAR kerana akan
berlaku ketidakseimbangan penduduk
F4         Cadangan Dato Onn bin Jaafar
H4a      Mencadangkan agar persekutuan Tanah
Melayu yang merdeka dinamai Malaysia
H4b      Alasannya pada suatu masa nanti British
akan menggabungka Sarawak ,Sabah dan    
             Singapura dengan Persekutuan Tanah
Melayu
F5        Cadangan oleh Tunku Abdul Rahman                                                                       
H5a      Menyetujui dan mencadangkan pembentukan
Malaysia di Majlis makan tengah hari di 
             Hotel Adelphi Singapura
H5b       Pembentukan Malaysia diharap dapat
menjamin satu kedudukan politik yang kukuh /  
             disegani
H5c       Kerjasama ekonomi dan sosial dapat
diwujudkan
H5d       Memerlukan kerjasama antara British
dengan rakyat tempatan
(b)     Jelaskan tanggungjawab anggota Suruhanjaya
Cobbold   berhubung dengan pembentukan
negara Malaysia.  
F1         Terdiri daripada tiga orang pegawai
British / Lord Cobbold, Sir Anthony Abell, 
             David Watherstone
F2        Wakil tempatan terdiri daripada Dato’
Wong Pau Nee,Tan Sri Ghazali Shafie
F3        Meninjau pendapat rakyat Sabah dan
Sarawak tentang gagasan Malaysia.
F4        Membuat penilaian terhadap pendapat
rakyat Sabah dan Sarawak.
F5        Mengemukakan cadangan rakyat Sabah dan
Sarawak kepada kerajaan British
F6        Menerima memorendem yang dikemukakan
oleh pelbagai pertubuhan 
F7        Mengemukakan laporan memorendem kepada
kerajaan British
F8        Melaporkan bahawa satu per tiga
penduduk Sabah dan Sarawak menyokong 
            gagasan Malaysia tanpa syarat
F9        Satu per tiga rakyat Sabah dan Serawak
menyokong dengan syarat kepentingan
            mereka harus dilindungi
F10      Satu per tiga rakyat Sabah dan Serawak
menginginkan kemerdekaan sebelum 
            menyertai Malaysia
F11     Mencadangkan perlembagaan Malaysia
berasaskan perlembagaan PersekutuanTM
F12       Sabah dan Sarawak diberikan kuasa
menentukan dasar imegrisennya
F13       Bahasa Melayu dijadikan bahasa
kebangsaaan 
F14       Jaminan terhadap hak dan kedudukan
bumiputra Sabah dan Sarawak
F15       Pemberian nama Malaysia kepada negara
baru yang dibentuk
F16       Penentuan tarikah penubuhan Malaysia
(c)        Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, mengapakah negara
Malaysia berjaya 
            dibentuk walaupun pada mulanya
mendapat tentangan yang kuat dari dalam dan   
           
 luar negara 
?                                                                                                          
F1           Usaha gigih yang dijalankan oleh
kerajaan persekutuanTanah Melayu secara
             berterusan
F2         Usaha Perti Perikatan Tanah Melayu
membentuk parti-parti yang menyokang
             pembentukan Malaysia 
F3         Penduduk Sabah dan Sarawak lebih suka
menyertai persekutuan Tanah Melayu
             daripada menanggotai Indonesia
mahupun Filiphina
F4         Memperlihatkan ciri-ciri kepimpinan
tokoh politik di Tanah Melayu,Sabah dan
             Sarawak serta Singapura
F5         Berjaya menangkis tentangan daripada
Indonesia dan Filiphina
F6         Berjaya menangkis tekanan daripada
pihak komunis
F7         Wujudnya diplomasi politik yang tinggi
antara kerajaan Persekutuan Tanah Melayu
             dengan kerajaan British
F8         Melibatkan kerjasama serantau/ASA/
MAPHILINDO
F9         Melibatkan kerjasamaa antarabangsa/Pertubuhan
Komanwel
F10       Kebijaksanaan pemimpin yang berjaya
mengelakkan pertumpahan darah
F11       Hasil rundingan pakatan murni dan tolak
antara kaum/penduduk
F12       Kerjasama yang diberikan oleh rakyat
negara anggota untuk memastikan
             kedaulatan negeri terjamin
F13       Perjanjian Malaysia mengambil kira
kepentingan semua negeri anggota
                               (  Mana-mana jawapan yang munasabah)
 
10(a)
    Jelaskan
langkah-langkah yang diambil oleh 
kerajaan untuk memartabatkan bahasa Melayu  sebagai Bahasa 
Kebangsaan                                                                                                                    
  F1      Penubuhan
Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP)
  F2      Melancarkan
Minggu
  F3      Bulan Bahasa
  F4      Slogan
“Bahasa jiwa Bangsa”
  F5      Sekolah
menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
  F6      Sekolah
Alam Shah, Sekolah Seri Puteri ,Sekolah Sultan Abdul Halim, Kedah
  F7      Meluluskan
Akta Bahasa Kebangsaan
  F8      Bahasa
pengantar di sekolah rendah Inggeris telah ditukarkan kepada bahasa   
             kebangsaan
  F9      Penubuhan
Universiti Kebangsaan Malaysia
  F10    Bahasa
Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan bahasa 
             Inggeris
  F11    Bahasa Melayu digunakan di mahkamah
  F12    Termaktub dalam Perkara 152 perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
1957
  F13    Akta Bahasa Kebangsaan
b          Jelaskan bagaimana sukan menjadi alat
perpaduan di Malaysia. 
                                                                                                  [
6 markah )
F1        penyertaan
dalam sukan tanpa mengira ideologi       
F2        dapat
menyemarakkan semangat patriotik di kalangan rakyat
F3        aktiviti
sukan tidak menghadkan penyertaan kepada sesuatu kaum sahaja
F4        aktivit
sukan membuka peluang seluas-luasnya kepada mereka yang berminat 
F5        peringkat
sekolah, sukan merupakan aktiviti sukan yang digalakkan
F6       
 Majlis Sukan
sekolah-sekolah ditubuhkan di peringkat daerah, negeri dan 
kebangsaan                              
                                                
F7        Temasya
Sukan Malaysia ( SUKMA ) diadakan dua tahun sekali    
F8       
 SUKMA
dapat mengeratkan perpaduan antara kaum / hubungan antara 
negeri                                         
                                                                                               
 
                                    ( Mana-mana
jawapan yang munasabah)
(c)        Mengikut pendapat anda, apakah
kepentingan Dasar Kebudayaan 
Kebangsaan  
                                                                                                  
[6 markah)
F1        Menjadi panduan
dalam membentuk dan mengekalkan identiti negara Malaysia    
F2        Bertujuan
memperkukuh perpaduan melalui kebudayaan                
F3        Memupuk
dan memelihara keperibadian kebangsaan          
F4        Memperkaya
dan mempertingkat kualiti kehidupan dari aspek kemanusiaan 
F5        Memperkaya
dan mempertingkat kualiti kehidupan dari aspek kerohanian
F6        Mempertingkat  kualiti kehidupan seimbang dengan pembangunan
sosio ekonomi
F7        kebudayaan
rakyat asal rantau Melayu sebagai tunjang
F8        unsur-unsur
kebudayaan lain yang wajar dan sesuai boleh diterima
F9        Islam
sebagai unsur yang terpenting
                        ( Mana-mana
jawapan yang munasabah)
11        Huraikan
faktor-faktor yang menentukan penggubalan 
dasar luar Malaysia
berdasarkan aspek berikut 
Faktor Sejarah
F1        Menjalin hubungan dengan negara luar sejak Kesultanan Melayu
Melaka 
F2        Hubungan luar berbentuk hubungan perdagangan
seperti China, Arab,
Siam dan negeri-negeri di Kepulauan Melayu
F3        TerjIlan hubungan dengan negeri-negeri Melayu serumpun
F4        Malaysia menyertai negara-negara Komnwel
F5        Meneruskan hubungan diplomatik dengan
Britain, Australia dan New Zealand
F6        Malaysia diancam komunis / Parti Komunis
Malaya
F7        Ancaman menggugat keselamatan negara
F8        Dorong Malaysia amal dasar pro Barat dan
anti komunis
F9        Malaysia belum mempunyai keupayaan
pertahanan 
Mana-mana 3 x 1 m
Faktor Politik
F1        Malaysia mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi
berparlimen
F2        Malaysia berhak tentukan hala tuju dan masa depan sendiri
F3        Malaysia tekankan pemeliharaan kedaulatan negara-negara lain.
F4        Malaysia sokong Palestin mewujudkan keamanan di rantau Asia
Barat
F5        Malaysia berpegang teguh kepada prinsip dan piagam PBB
            yang menekankan usaha memelihara keamanan dunia
F6        Menyokong segala resolusi PBB dalam mencapai dan kekalkan
keamanan dunia
Mana-mana 3 x 1 
Faktor Demografi                                                           
F1        Menjalin hubungan diplomatik dengan negara-negara Islam
sejajar dengan
penduduknya yang beragama Islam
F2        Islam
tidak mengadakan hubungan diplomatik dengan negara Israel kerana menindas
penduduk Palestin
F3        Rakyat Malaysia terdiri pelbagai kaum dan agama
F4        Memberi kebebasan rakyat mengamalkan budaya hidup dan agama
masing-masing
F5        Mengamalkan konsep perpaduan
F6        Komited terhadap hak asasi manusia
F7        Menentang dasar Apartheid yang diamalkan di Afrika Selatan
TF8      idak mengadakan hubungan diplomatik dengan negara tersebut
Mana-mana 3 x 1 
(b)        Pada pandangan
anda, mengapakah  negara  kita perlu terus menjalin     
hubungan baik  dengan  negara luar?
F1        Mengekalkan
kestabilan politik / negara /serantau/dunia
F2        Meningkatkan
kerjasama/kemajuan/ekonomi
F3        Meningkatkan
kemajuan sains / teknologi
F4        Memastikan
kemajuan negara berterusan 
F5        Menarik
kemasukan pelabur-pelabur asing
F6        Memajukan
bidang perindustrian/perladangan negara
F7        Meluaskan
pasaran eksport keluaran negara
F8        Mendapat
pertukaran teknologi
F9        Membantu
mengekalkan keamanan dunia sejagat
F10      Mengelakkan
pergolakan/pergeseran/krisis antara negara-negara
F11      Mengekalkan
persefahaman
F12      Meneruskan
hubungan diplomatik
F13      Membina
semangat setiakawan 
F14      Membuka
peluang pekerjaan
F15      Membantu
meningkatkan prasarana
F16      Menjalin
kerjasama dalam bidang perubatan/kesihatan 
                     ( Mana-mana jawapan yang munasabah)
(c)        Berikan cadangan
anda untuk meningkatkan keberkesanan hubungan sesebuah negara dengan negara
lain
F1        Anggota
perlu bersatu dalam menjaga kepentingan bersama
F2        Bantu
membatnu bila diserang musuh
F3        Sering
mengadakan mesyuarat
F4        Kerjasama
dalam ekonomi
F5        Kerjasama
pertahanan
F6        Kerjasama
ekonomi
F7        Kerjasama
politik
F8        Pertukaran
budaya
F9        Hormati
kedaulatan negara lain
F10      Bertindak
satu suara




Comments (0)
Post a Comment