Malaysia

Kit Biasiswa

87 Senarai Biasiswa & Pinjaman Pelajaran Malaysia 2013 / 2014

Followers

Sejarah Kewujudan Blog Ini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Blog ini adalah blog peribadi saya berkaitan intervensi . Intervensi atau pemulihan yang difokuskan kepada pelajar yang lemah atahap penguasaan Membaca dan menulis pada tahun 2013.Kebetulan, ramai peserta intervensi saya pada tahun tersebut terdiri daripada anak PERHATI. Oleh itu kedapatan entry yang terlalu ringkas. Bagaimanapun, tiada gambar progam buat masa ini saya muatnaik di sini kerana bekas pelajar-pelajar di bawah seliaan saya tidak mahu wajah mereka dimuatnaik di sini.

Blog ini diwujudkan bagi memudahkan saya membuat rujukan dan berkongsi bahan secara online. Ini adalah kerana saya terlibat dengan Program Intervensi Tingkatan 3 dan 5 (Calon PT3 dan SPM ) ketika saya masih bertugas di SMK Lepar Hilir.

Selain memuatkan bahan Bahasa Melayu, bahan berkaitan SPM Matapelajaran Sejarah turut saya muatkan di sini sebagai kemudahan untuk saya menjalankan tugas pemulihan secara lebih berfokus. Ini kerana, mulai tahun 2013, matapelajaran Sejarah merupakan matapelajaran wajib lulus SPM. Selain itu, Sejarah juga merupakan option saya di universiti dahulu.

Program yang saya ringkaskan kepada PRODTAS adalah ringkasan kepada akronim Program Pemulihan Bahasa Melayu, Pemantapan Jatidiri dan Takhsin Solat.

Kini, saya tidak lagi bertugas di SMK Lepar Hilir. Namun blog ini terus saya wujudkan sebagai khidmat sosial saya kepada masyarakat, InshaAllah. Blog ini terus diwujudkan atas sokongan Pengetua SMK Lepar Hilir 2016, Encik Shaharin b Abdullah. Begitu juga, terima kasih atas sokongan En Rahimin, Pegawai PPD Kuantan.

Semoga Allah membantu saya dan memudahkan urusan saya di tempat kerja saya yang baru. Kepada sahabat-sahabat yang mengenali saya dari dahulu iaitu ketika saya sebagai seorang 'bed-ridden', terima kasih atas doa dan sokongan kalian yang tidak pernah henti-henti. Khususnya kepada sahabat-sahabat guru di SMK Jengka Pusat 2 dan MGKK Maran, Pahang. Juga ucapa terima kasih kepada MGKK Kuantan (Puan Shireen Abdul Latif, Pengerusi MGKK Kuantan) dan MGKK Pahang (Presiden Cikgu Hasmawi dan Mantan Presiden Cikgu Rizal )serta khusunya buat warga pendidik serta masyarakat penduduk Felda Lepar Hilir, Kuantan, Pahang. Semoga di atas nikmat kesihatan kini, dapat saya manfaatkan untuk mereka yang memerlukannya. Amin. Semoga Allah SWT memberkati usaha murni kita. Amin.


BAHASA MELAYU SPM TEKNIK PENULISAN RUMUSAN YANG BETUL

BAHASA MELAYU SPM TEKNIK PENULISAN RUMUSAN YANG BETUL


Rumusan Karangan
  1. Saya cadangkan 10 patah kata untuk pendahuluan, 70 kata untuk isi tersurat, 25 patah kata untuk isi tersirat dan 15 patah kata untuk kesimpulan. Rancang perenggan anda dengan teliti. 
     
  2. Untuk pendahuluan, sila semak kata-kata sinonim untuk faktor, kepentingan, kesan dan sebagainya. Apakah makna perkataan ini? Natijah, kekangan, kemaslahatan, manfaat, gejala, strategi. Sila cari makna yang tepat daripada kamus dewan.
     
  3. Mulakan isi tersurat dengan (rujuk soalan, katakanlah kelebihan) Salah satu kelebihan makan bersama keluarga  ialah (isi pertama). Selain itu, (isi ke-2), Seterusnya, (isi ketiga), Seperkara lagi, (isi ke-4), malahan (isi ke-5). Di samping itu(isi ke-6) dan juga, (isi ketujuh). Justeru bukan penanda wacana.
     
  4. Kalau isi tersurat sudah ditulis 6 isi, kira jumlah perkataan. Kalau baru 60 perkataan, anda boleh tambah satu isi lagi. Kalau sudah 65 ke atas, semak semula isi kalau-kalau ada perkataan yang tak perlu untuk dibuang dan boleh tambah satu isi lagi. Kalau tidak, ada teruskan saja ke perenggan seterusnya iaitu menuliskan isi tersirat.
     
  5. Mulakan isi tersirat dengan menuliskan kembali soalan untuk isi tersirat. Contoh: Halangan untuk makan bersama keluarga ialah (isi 1) dan (isi 2). Kalau belum cukup 25 patah kata, boleh tambah isi lagi. Selain itu, (isi 3). Jangan tulis isi tersirat melebihi 3 ayat atau 3 isi.
     
  6. Kesimpulan hendaklah satu ayat sahaja yang terdiri daripada 2 unsur. Unsur pertama ialah cadangan anda iaitu apa/siapa yang patut melakukan sesuatu. Unsur kedua ialah mengapa cadangan itu patut dilaksanakan/kesan daripada cadangan itu. Contoh: Kesimpulannya, ibu bapa harus makan bersama anak-anak untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan (unsur pertama) agar anak-anak berasa dihargai. (unsur kedua).
Kelebihan makan bersama keluarga.

Petikan membincangkan kesan positif makan bersama-sama keluarga dalam kalangan masyarakat.(P)

Salah satu kelebihan makan bersama keluarga ialah ibu bapa dapat menunjukkan tabiat pemakanan yang baik. (S1) Selain itu, ibu bapa boleh menetapkan disiplin atau peraturan di meja makan. (S2) Seterusnya ibu bapa boleh berinteraksi dengan anak-anak. (S3) Seperkara lagi, ibu bapa juga boleh mengesan pergerakan anak-anak.(S4) Pada masa yang sama ibu bapa boleh menjadikan masa makan sebagai masa yang terbaik untuk memuji anak-anak. (S5) Di samping itu, keakraban hubungan antara anggota keluarga akan terjalin.(S6) Kelebihan terakhir ialah dapat melatih anak-anak berfikir dan bertutur. (S7)

Halangan untuk mengamalkannya ialah ibu bapa sibuk dengan kerjaya dan urusan pejabat. (T1) Selain itu, anak-anak menganggap makan bersama membuang masa.(T2) 

Kesimpulannya, ibu bapa perlu makan bersama anak-anak supaya dapat mengetahui perkembangan semasa anak-anak mereka.(K)
(121 patah perkataan)

Contoh pengiraan markah rumusan
P
2
S1
2
S2
2
S3
2
S4
2
S5
2
S6
2
T1
2
T2
2
T3
2
K
2
ISI = 20
BAHASA (SEPARUH DARIPADA MARKAH ISI)= 10
JUMLAH = 30/30

Sumber; klik di sini

Comments (0)

Post a Comment

Powered by Blogger.